Před pár dny jsem se rozhodl, že si oživím své PvZ a PvP a začnu otevírat s phoenixy. Kromě toho, že je to podle mě jedna z nejzábavnějších a tak trochu BW jednotek, jsem ani v SC1 ani v SC2 nikdy neuměl protosský air proti zergům dobře ovládat.
Přesný build order neznám, takže to spíš postupně vylaďuju. Hru začínám klasicky 12 gate, 14 gas, core+gas+zealot (záleží na tom, co dělá zerg), stalker, stargate, gate, gate. Stalkera dělám kvůli tomu, abych odrazil počáteční harass zerglingů a hlavně zamezil scoutingu (a taky není dostatek gasu). Pro tuhle strategii je totiž stěžejní nachytat zerga nepřirpaveného (ne, že byste pak automaticky prohráli, ale budete to mít těžší). Jakmile se dostaví stargate, začněte okamžitě pumpovat phoenixy s použitím našetřeného chronoboostu. Zbytek minerálů+gasu využijte na research warpgate upgradu a dalších jednotek (budete mít přebytek minerálů, takže si klidně můžete dovolit i forge). A teď nejdůležitější část celého buildu - počkejte na 4 phoenixy a teprve potom zaútočte. Pokud se vám totiž podařilo udržet zerga mimo vaši bázi, při tomhle timingu nebude mít žádnou silnou obranu, phoenixové budou dostatečně nabití a HLAVNĚ, když máte 4 phoenixe, dokážete zabít queenu na 1 "zdvih". V době, kdy přilétáte do zergové základny, budete mít energii zhruba na 7 zdvihů, ideálně nejdřív zabijete 2 queeny a zbytek použijete na drony. Když jste bez energie, lovíte overlordy (většinou bude mít kolem své báze alespoň 4), jakmile se energie dobije, jdete opět na drony/queeny.
Následně přichází followup. Jestli všechno proběhlo jak má, dostali jste se do o dost výhodnější pozice než zerg, přesto že je Z na 2 bázích a vy jen na jedné. Jakmile se mi dodělá 4. phoenix, snažím se co nejrychleji vytvořit sentry+voidray, které spolehlivě odrazí jakoukoliv zergskou ling+roach agresi (která ve většině případů přijde). V době, kdy phoenixové upravují jeho drone count totiž moc jednotek mít nebudete a pokud jej necháte proniknout do vaší báze, prohráli jste, proto je klíčové mít 3 sentry na nepřetržitý forcefielding do doby, než budete mít VR/případně warpnete jeden cannon.
V prvních hrách jsem se snažil po harassu expandovat, udělat robo a tvořit deathball, na některých mapách je ale těžké udržet třetí bázi a vaše jednotky jsou značně imobilní a dokud se nedostanete alespoň na limit kolem 150 (což vás chytrý zerg nenechá), poměrně zranitelné. Proto jsem v posledních hrách přidal 1-2 gatewaye a vytvořil silný push - 4 phoenixové, 3 VR, 3 sentry, pár stalkerů a zealotů zničí téměř vše, co jim stojí v cestě (a stále budete mít dost minerálů na expanzi). Jestli má s tímhle buildem někdo zkušenosti, rád uvítám v tomto směru rady.
Tady je replay pack, skoro každou hru Z začíná jinak, takže je vidět, že to funguje téměř vždy.
http://leteckaposta.cz/730649423Závěrem dodám, že se jedná o dost složitý build na exekuci a vyžaduje dobrý multitasking (i profíkům se při tomhle buildu hromadí minerály jako divé) i reakce. Pokud zerg zvolí baneling bust a vy to nescoutnete, prohráli jste, stejně tak pokud udělá jakoukoliv early agresi pomocí roachů nebo zerglingů, v té době totiž budete mít maximálně zealota, stalkera, sentry a jednoho až dva phoenixe. Nicméně doporučuji všem tossům, ať ho zkusí, je to dobré zpestření+tréning a občasný zergský pláč za to stojí