Ahoj
Tento text vzniká jako přímá reakce na moje dosavadní coachování, při kterém jsem si uvědomil několik faktů o low level hráčích.
Zatímco jsem se ve svých předešlých textech věnoval rozboru jednotek, strategíí a triků, s pocitem že pomáhám začátečníkům, nebo low skill hráčům, až při současné tvrdé srážce s realitou
jsem zjistil, že mnozí mají stále problémy s úplně jinými – základními a přesto stěžejními – záležitostmi.
Ačkoliv jsem tedy chtěl další díl věnovat Zergskému macru, rozhodl jsem se – tentokrát už naposledy – věnovat tuto část úplným základům hry!
Pokud tedy nemáte problémy s ovládáním a základními mechanismy atd atd... Nemusíte následující řádky číst
1.Poznatek – Control groupsZačněme hned zprudka
a narovinu. Pokud chcete efektivně ovládat Starcraft 2 ( za jakoukoliv rasu !!! ), musíte se naučit používat control groups.
Základem je udělat si systém a držet se ho. Zkrátka si nemůžete dovolit házet si jednotky a budovy do skupin jak se Vám zrovna zachce, protože ovládání má být intuitivní záležitost!
Ve chvíli, kdy musíte přemýšlet co, kde máte ztrácite cenné vteřiny controlu v boji, které Vás můžou stát armádu... a následně i hru!
Já osobně mám melee jednotky na 1, ranged na 2, létající na 3, všechny hatchery na 4, všechny queeny na ; a potom queeny po jedné od 5 výš.
Tento systém vyhovuje mně. Neříkám, že je to nějáký svatý grál a ideál, kterým se musíte řídit, jen je to můj systém, který znám a mám ho zažitý.
Další věc, která se týká control groups a na kterou byste neměli zapomínat, je přidávání nových jednotek/budov do už existujících skupin. Věřte mi, že situace kdy kliknete 1a , 2a na útočící army a rozběhne se Vám polovina vaších jednotek, zatímco neoznačený zbytek kempí někde u hatchery, je to poslední co byste chtěl ( a opět Vás to může stát hru ).
To samé se týká již zmíněných budov. Na co Vám je 10 hatchery, když máte označených 5 a u zbytku se Vám, bez vašeho vědomí hromadí larvy, z kterých nic nestavíte?
Proto si přidávání naprosto zautomatizujte – jakmile stavíte expu, rovnou si ji označte a dejte do skupiny. Jakmile se Vám dostaví 20 roachů, klik a šup s nima k těm dalším 20 co máte na čísle 2!
Když se toto naučíte, zjistíte že Vás to nestojí žádné APM navíc, naopak Vám to ještě v klikání uleví, protože nebudete muset panicky klikat po mapě –a zjišťovat kde co máte!
2.Poznatek – Rally pointyDalší – low level hráči - opomíjená a přitom tak, důležitá věc. Když si vemu brutalitu rozklikávání v BW a srovnám to s autominingem, double rally pointama ( zvlášť na jednotky a workery ) a viditelnými „čárami“, které ukazují kde co pujde... nechápu, že někdo neinvestuje ty - asi 3 sekundy – a nevěnuje rally pointům pozornost!
Takže, stejně jako v případě Control group, je toto věc která by měla být absolutně automatizovaná! Jakmile postavíte novou hatchery ( kterou si samozřejmě uložíte do patřičné control groupy ), rozklikněte si její rally pointy tak, aby jste se o ně už nemuseli starat ( to se týká hlavně rally na minerály ). Nestane se Vám potom, že uprostřed bitvy zjistíte, že Vám u vaší expy stojí 5 dronů a neví co dělat!
Další věc, kterou je třeba si uvědomit je fakt, že s rally pointama se vyplatí během hry manipulovat v závislosti na situaci! Jak jistě víte, Zergské jednotky fungují až ve větším množství, proto – v případě pushe, cannon rushe, bunker rushe, etc etc ( prostě v situaci, kdy jste pod tlakem na vlastním území ) - musíte změnit rally pointy, nejlépe někam dozadu, z dosahu útoku a namasovat větší množství jednotek! Opravdu se nevyplatí kvůli špatnému rally pointu přicházet o jednotky, aniž by udělaly nějákou damage.
Nezapomínejte, že i Rally pointy jdou „naklikávat“ s Shiftem. Toho můžete mohutně využít při scoutování ( vemte si vajíčko, z kterého bude scoutovací drone a rovnou mu s Shiftem naklikejte trasu kudy pujde – tj. Všechny další báze, kde může být protivník. Dál se už o něj nemusíte starat – opět úleva na APM )
3.Poznatek – Move/Attack move/Hold/StopDalší úplně základní – ale přesto velmi podceňovaná záležitost. Spousta lidí si klikne pravým tlačítkem na minimapu a vzápětí se diví, že jim jejich armáda chcípla v konfrontaci se soupeřovou během sekundy, aniž by udělala jakoukoliv škodu
Zapište si za uši, že jediný případ kdy je přípustné poslat jednotky přes move ( right click ) je v případě scoutujícího drona/linga – protože u těch je proběh přes soupeřovu armádu žádoucí!
Jinak vždy!!!!!! posílejte svou armádu přes Attack move ( tlačítko A a klik
)
Další věc je Hold/Stop ( překvapivě tlačítka H a S ). S tím jdou dělat psí kusy. Nejen, že hold je stěžejní pro Magic Box Mutalisků vs Thoři. Hold totiž využíjete i při blokování rampy ( stačí 2 queeny/3 roache s holdem a neprojde nic ). Stop využijete při útoku na mineral line proti utíkajícím workerům, protože přes Stopnuté jednotky ( které ale útočí ) neprojdou!
4.Poznatek – Minimap/Mapcontrol Jako zerg máte absolutní možnost map controlu! To je třeba si uvědomit. Díky creep tumorům, overlordům a skupince speedlingů byste měli mít vždy přehled co se kde děje. Samozřejmě herní plán je velký a vy máte jen omezenou vizi – výřez svého monitoru... a to je chvíle, kdy přichází na řada minimapa! Spousta lidí tak něják ví, že minimapa se ve hře nachází a tím taky jejich pozornost k této featurce končí.
Za sebe mohu říct, že minimapě věnuju minimálně 1/3 času, kdy jsem ve hře! Oči by Vám ideálně měly k mapě sklouznout jednou za 5-10 sekund.
Na co je Vám, že držíte xelnaga tower, když si stejně nevšimnete jednotek, které ve vaší vizi prochází?
Na co jsou Vám overlordi na klíčových spotech, když si nevšimnete soupeřovi expy/proxy/jednotek??
Věnujte proto minimapě pozornost, aby Váš map control vůbec k něčemu byl!
5.Poznatek – Larvae Inject/Supply block/Neutrácení penězTyhle tři věci – ač se to nemusí zdát - jdou ruku v ruce. Tu situaci znáte všichni : Saturujete si báze ( lépe nebo hůře
) máte svoje tech budovy a najednou BAW! Máte 2000 minerálů, 1000 plynu a jste v supply bloku. Postavíte Ovíky těšíte se na jednotky a BAW2!!!!! nemáte larvy na jednotky. Injectujete larvy, počkáte si, postavíte jednotky a mezitím máte zase 2000 minerálu...
A tak to jde pořád dokola.
Pamatujte si :
-Pokud máte víc jak 500 minerálů ( a na nic nešetříte ), je to špatně! Pokud nevíte co s pěnezma – postavte hatchery... nebo třeba rovnou 2! Postavte třeba 6 overlordů najednou! Postavte 2 evolution chambery!
Prostě UTRÁCEJTE!!!!!!!
-Vždycky když stavíte jednotky/drony, postavte v té stejné várce třeba 1-3 overlordy ( podle situace )... tím se vyhnete masívním supply blokům!
-Pokaždé, když nakliknete larvy z vaších Hatchek a vidíte, že jich máte moc – je to indikace toho, že je načase injectovat další larvy!
-Snažte se za každou cenu vyhnout masivnímu a častému supply blocku – To vás vzhledem k nemožnosti stavět najednou Workery i Jednotky častokrát zabije!!!! Vy – jakožto zerg – potřebujete NEUSTÁLE dronovat a armádu stavíte až, když ji potřebujete – proto se nesmí stát, že na Vás jde ultimátní push/útok – vy máte 2000 minerálů, ale nemáte larvy a jste supply blocked! To jsou ty chvíle, kdy je Vám celé Vaše macro a ekonomika nahovno, protože jste právě umřeli!
Doufám, že jsem Vám v tomto díle pomohl lépe pochopit stěžejní základy Zergů a pomohl jsem Vám tím být zase o něco lepšími hráči.
Jako vždy jsem otevřen konstruktivní kritice high level hráčů
A jako vždy jsem otevřen jakýmkoliv dotazům
Mír a lásku vy bando hipíků!