Zdar lidi Po dlouhé době jsem opět tady s další kapitolou... Možná se ptáte proč jsem tak dlouho nic nenapsal a celá příručka tak stagnovala. Inu, pravda je taková, že i když to tak původně nevypadalo,
Patch 1.1.2 zamíchal s playstylem jednotlivých ras celkem podstatným způsobem... Některé strategie jsou teď v podstatě úplně mrtvé ( reapers ) a některé naopak nabyly na síle ( roaches ), což je zrovna v této kapitole dost podstatné. Proto jsem nejdříve chtěl odehrát nějáké hry a zjistit co a jak, abych Vás nemystifikoval
a aby byl článek pokud možno co nejvíce aktuální.
Tato kapitola se tedy bude věnovat různým strategiím, které na Vás mohou jednotlivé rasy v průběhu hry použít. Budeme se zabývat problematikou early/mid/late gamu proti každé rase a volbě správných jednotek.
Bohužel to bude asi delší, takže si to pěkně rozdělíme...
Dneska tedy budeme mluvit o ZvTPojďme tedy na to
Zerg VS Terran : Early game :ZvT se po patchi asi nejvíce změnilo. Dá se říct, že na všech mapách ( kromě Stepes of war )
je teď bezpečné jet 14 hatch, 14 pool. Terran defacto přišel o svůj nejsilnější nástroj pro harras ( reaper ), takže je teď v situaci kdy na Vás v early může jet buď Mass marine all-in anebo reactor double hellions. Se správným scoutováním však ani jedno není žádný problém a opravdu by se Vám nemělo stát, že o Expu příjdete.
Helliony : S těmi se setkáte asi nejčastěji ( aspoň teda já je potkávám nejčastěji ). Jak poznáte, že jsou na cestě? Jednoduše... Scoutem
pokud uvidíte factory ihned po barracksech, na kterých se mezitím staví reactor, máte téměř stoprocentní jistotu, že za minutku máte u minerálů 2 heliony, které vám taví drony.
Jak reagovat : Proti hellionum jsou absolutně stěžejní roachové a blokování rampy! Pokud víte, že Heliony jsou na cestě, doveďte queenu z mainu i z expy na rampu před Váš main a postavte aspoň 3 roache... Tak málo stačí k tomu aby byl hellion harras naprosto zastaven. Helliony jsou především mobilní takže když nemá možnost abusovat přejíždení z expy do mainu ( blokujeme rampu queenama, víme ? ), ze zadu do nich šijou roachové ( s rangem 4 a na creepu relativně rychlý ) a celá těžba utíká na vrch rampy ( stačí kliknout na minerály v mainu a droni projdou queenama jako kdyby tam nebyly ) jsou Hellioni špíš pro smích
Pokud se necítíte bezpečně není problém postavit jednu věžku, ale mně osobně to příjde zbytečné. Pokud oponent stále jezdí s novými helliony massujte drony! Pokud se stáhne, čekejte buď banshee anebo maraudery ( což je hardcounter na roache ), proto byste měli mít aspoň 20 speedlingů...
Mass Marines : Tohle je v poslední době daleko větší problém, ozvlášť když je druhý barracks proxy, nebo schovaný. Základem je opět scouting! Vy prostě - jakožto Zerg - musíte vědět co čekat, aby jste se na to mohli správně připravit! Pokud uvidíte 2 raxy a zvětšující se množství mariňáků, zevlujících na cliffu je třeba okamžitě reagovat! Je stěžejní mít pod rampou aspoň jednoho linga a druhého někde na cestě k vašemu Mainu ( to proto abyste věděli, že je to opravdu push a ne jen výběh ze základny s cílem donutit Vás stavět jednotky ! ). Já osobně řeším mass marines speedlingama s banelingama s jednou/dvěma věžkama. Podstatné je mít rozdělenou armádů na dvě části. Jedna by měla být buď nahoře na rampě, nebo v minerálech expy a druhá by měla být někde mimo Vaší základnu ( s tím, že při jeho útoku flankujete jeho Mariny ze zadu a zepředu, tudíž nemá kam utéct ). Musíte si uvědomit, že ten push má za cíl nenechat Vás těžit z expy ( případně Vás zabít
) , protože každá minuta, kdy těžíte z expy je pro terrana horší a horší. Pokud se Vám podaří se ubránit dejmetomu prvním dvěma větším skupinám mariňáků, tak jste v podstatě v pohodě, protože on investoval veškerý příjem do marine pushe, kdežto vy máte roztěžené 2 základny. Já osobně v případě marine pushe ani netechuju, protože hlavně ze začátku je každá koruna/plyn dobrá. Tak jako tak, je obrana proti mass marines většinou dost intenzivní, takže důležité je 1)Nemít supply block!!!! 2)mít vždycky aspoň pár banelingů!!! 3) mít rozdělenou armádů a nabíhat ze 2 stran! 4)mít co nejvíc rožšířený creep - na to je dobrá třetí královna!
Mid Game : Za midgame považujme vše, co se odehrává po prvotních pushích/rushích a podobně, časově dejmetomu od 8-10 minuty. Terran má velkou výhodu přehazování techlabu a reactoru, takže bez scoutu je velmi těžké odhadnout co se chystá. Je časté ( ale rozhodně to není pravidlo!!! ), že po hellionech přichází banshee, zatímco k marinum se přidávájí maraudeři, tanky a medivaci. Tak jako tak je nesmysl hádat co se chystá... Proto vemte kolem 8 minuty overlorda nejblíž jeho mainu a jděte se podívat ( i za cenu toho overlorda ) co se dějě! Tentokrát si rozebereme co můžete vidět a co to nejspíše znamená.
3-5 rax : Nejspíš můžete očekávat masivní bio push ( marines marauders ) přesně v tom poměru v jakém je množství techlabů a reactorů. Samozřejmě to může být i mass reapers, jenomže ve chvíli, kdy je bude mít máte creep po celém mainu i expě a jelikož to čekáte tak i pár roachů, kteří si s reapery poradí jako nic!
rax, factory s techlabem ,starport : Nejspíše čekejte MM+siege+medivacs často v kombinaci s expou. Terran se pokusí rozjet si expu chráněnou tankama a bunkrama, zatímco vám bude dropovat main a expu medivacama s MM... Je důležité mít po mapě overlordy aby jste dokázali včas reagovat na drop. Vždy je lepší mít armádu v místě dropu dříve než později! Problém můžou být double dropy ( i když to se bavíme o úrovni diamond kolem 1500 a výš ), takže nemějte armádů na jednom místě... mějte trochu v mainu, trochu v expě a trochu po mapě! I malá armáda zabrání jeho dropu do doby než dorazí vaše kavalérie
starport s techlabem : připravte se na cloaked banshee! protože to je jedna z mála věcí, která - za předpokladu že nejste připraveni - vyhrává hru! Cesty jsou dvě, buď techujete a tudíž není problém mít ve chvíli kdy banshee dorazí overseera a 3-4 královny, anebo jste pořád na tieru 1 a massujete drony ( což se může stát ) a je tudíž pro vás lepší postavit evolution chamber a spore colony k těžbám! Tak jako tak je banshee silná jen když překvapí!
starport s reactorem : buď rychlé medivacy ( připravte se buď na drop anebo push ) anebo Vikingové - hned jak to půjde upgrade rychlosti overlordů a rychle s nimi do bezpečí! Vikingové mi nepříjdou moc silní a běžně je zabíjím massmutas... Myslím, že tady není co řešit
Armory : Znamená vždy jen jedno
Thor!
pokud vidíte třeba starport je jasné, že Vás thor drop nemine! Důležítá věc, kterou je třeba si uvědomit je, že pokud jede Váš protivník přímo na Thor drop ( jak to tak někdy bývá na Lost Templu ) NEMÁ NIC JINÉHO CO BY VÁS MOHLO OHROZIT !!!!!!!!!!!!!!!! Na tenhle drobný fakt lidi často zapomínají... Omg omg na mojem cliffu je thor, který mi ničí moje panáčky co mám dělat??? Odpověď - baneling bust!!!
zkuste to, mně to vychází
2-3 factory s techlabama, posléze i víc a místy reactor : Očekávejte mech play - to znamená Helliony s modrým plamenem, Thory a tanky... Tohle je velmi silná kombinace a je celkem těžké s ní cokoliv udělat... Fakt je takový, že na efektivní produkci mass mechu potřebuje Terran 4 plyny, takže je stěžejní nenechat ho v klidu těžit, případně těžit o 1 až 2 základy více než on... Bitvy v tomhle případě bývají dlouhé a složité, protože on má svými třemi druhy jednotek pokrytou celou vaší armádů
Ideální je asi hrát to jako Fruitdealer a mít od všeho trochu... Nicméně uznávám, že je to opravdu složité. Taky je v podstatě fakt, že tahle strategie je spíše na pomezí mid/late gamu, protože většina Terranů se Vás tímto pokusí udolat a budete narážet na jednu vlnu za druhou až do konce hry
Late Game :Late game je fáze, ve které jsou zabrány všechny, nebo alespoň většina expanzí, hráčí mají stabilní obrovské příjmy a snaží se toho druhého dostat do pozice bránícího, ve které udělá chybu, která mu prohraje hru... Problém s Terrany v této fázi je ten, že zatímco si v bázi můžou budovat velmi silnou armádu v prakticky jakémkoliv složení, jsou stále schopni v podstatě "zadarmo" dropovat Vaše těžby, čímž Vám působí značné problémy! Pro Late game VS Terran platí několik pouček :
1)Jeho jakékoliv expě máte reálnou šanci zabránit přesně do chvíle než se z ní stane Planetary Fortress! Pokud má dobrou saturaci ( = hodně SCV ) a rychlé reflexy, je téměř nemožné standardním způsobem PF zabít! Fungovat může mass baneling bust, ale ani to nemusí vyjít a navíc se cena tohoto útoku pohybuje v extrémních množstvích plynu, který byste radší využili na ultralisky...
2)Hoďte si 1-3 spine crawlery ke svým expám ... Jako vždy damage velký neudělají, ale dokážou relativně zpomalit drop dokud se tam nedostanete s armádou
3)Používejte Nydus Wormy! Ne jenom ofenzivně, ale i jako instantní transport mezi expami/frontou a mainem
4)Stavte Ultralisky! Pokud máte třeba 8 ultralisků, doplněných lingama a infestorama, je Vaš Armáda v Late game velmi silná... Problém je dostat se tak daleko a přežít neustálý tlak ze strany Terrana
5)Nebojte se útočit... Za předpokladu, že máte dostatek Hatchery a velký příjem, je lepší působit škodu a doplňovat armádů, než sedět s 200/200 armádou 10 000 minerálů na zadku a nic nedělat!
6)Nezapomínejte na upgrady!!! Vím, že je to logické, ale i top hráči zapomínají na upgrady. Viděl jsem teď hru od Dimagy ( jeden z nej nonkorean Zergů ), který hrál celou hru heavy roach build. Hru nakonec prohrál s přebytkem xxxx minerálů a xxxx plynu, nicméně za celou hru neupgradnul Burrow a Regeneraci Roachů... Neříkám, že by mu to hru vyhrálo, ale když máte tak ohromné množství minerálů a plynu navíc, je nesmysl neotevřít si pro danou jednotku všechny možnosti!
-Je těžké psát jednotlivé varianty Late Gamu... Zapamatujte si, že Infestoři jsou největší kámoši! Když se je naučíte správně používat, ulehčí Vám spoustu práce.
-Jediné jednotky, které mají smysl proti rozjeté namasované Terranské armádě jsou Ultra/Bling/Sling/Infestor/roach pokud možno dohromady a z více směrů
-Pokud Terran kempí a dává vám prostor postavte Broodlordy... to je opravdu ultimátní zbraň a pokud nemá opravdu masivní armádu vikingů, jste schopni mu tím udělat obrovské škody jak v těžbě tak na produkčních budovách
Tohle bude pro dnešek asi vše... Doufám, že je to srozumitelné a pokud by byly nějáké dotazy, pokusím se je zodpovědět... Do té doby čau a příště v ZvP