Dobrý den přátelé
Minule jsem se trochu zaměřil na nestandardní jednotky Zergů a pokusil se trochu osvětlit jejich mechaniku a využití...Podle reakcí ( které mně mimochodem potěšili a po dlouhé době to celé nesklouzlo k debatě o OP terranech
) jsem se rozhodl pokračovat v tomto seriálu.
Dnes bych se rád zaměřil na celou filosofii Zergů jako celku. Jak už jsem psal předtím jak Terran tak Protoss jsou v podstatě klasické RTS rasy/strany/frakce ( nebo cokoliv chcete
) a hraní za ně spadá do klasického modelu
- vybuduj základnu
- postav jednotky
- zaútoč
- ?????
- vyhrej
Zergové jsou naprosto odlišní a pro highlevel je třeba pochopit jak za ně vlastně správně hrát... Mám to štěstí, že jsem měl možnost projít si celou cestu od Bronzu ( po 4 disconectech při placement zápasech
) až po současný mid level diamond během relativně krátké doby. Tento fakt mi pomohl setkat se s hráči kvalit naprostých amatérů až po opravdu výborné protivníky ( kteří mi často naklepali
)...Došel jsem k závěru, že fakt který odlišuje špatného Zerga od dobrého Zerga je především styl, jakým hraje! - A tím teď nemyslím, kvalitu makra/micra. Bavím se teď především o celkovém nepochopení rasy a snahy hrát ji způsobem, kterým zkrátka nebyla vymyšlena. V ideálním případě to vypadá takhle :
Ok, hraju Zerga...mutuju drony...overlord na scout...ok našel sem protivníka, mám 200 peněz - stavím spawning pool... mám pool začínám stavět lingy a královnu... přidám roache... ok mám toho dost, jdu na útok... kurva Terran mi to celé rozstřílel a jde do mojí báze... IMBA / ragequit.
Jasně, že trochu přeháním...ale opravdu jenom trochu, protože tohle je v podstatě způsob, kterým byste byli schopni v normální strategii a s normální rasou vyhrát +/- 50 procent zápasů. Když si však vemete Starcraft a Zergy, dostanete příšerně naprdel a s pláčem budete urputně klikat na tlačítko uninstall
Pojďme si tedy rozebrat jak vlastně za toho zerga hrát tak, aby jste byli pro soupeře rovnocenný protivník. A jako vždy si to pěkně shrneme do bodů s krátkým infem "proč tomu tak je"
CHARAKTERISTIKA ZERGA :-Zerg je
REAKČNÍ,
MACRO ZAMĚŘENÁ A
DEFENZIVNÍ RASA!
REAKČNÍ je zerg především proto, že téměř nikdy neudává styl a tempo hry. Pokud se budete snažit toto popřít, nemůžete vyhrát! Ptáte se proč ?
Každá jednotka Zergů má svoje specifické využití, tudíž jsou všechny jednotky VELMI málo universální! Když se budete snažit udávát tempo hry tím, že se na začátku rozhodnete "Ok, pojedu Roache ať to stojí co to stojí a pushnu ho!" dopadnete tak, že Vás Terran při prvním scoutu odhálí, postaví maraudery za wall a rozseká Vás jako děcka...Potom to obrátí pushne Vás a je to GG
Řešení :
-
Naučte se minimálně dva standardní opening buildy (14ex,14pool : 15 hatch,14 pool ), které Vás nesvazují jedním tech směrem a buďte připravení se PŘIZPŮSOBIT tomu, co na Vás chystá Váš protivník.
-S tím také souvisí scoutování,
mějte VŽDYCKY! 1-2 lingy pod protivníkovou rampou! Pokud vám je zabije ihned pošlete další - tak uvidíte zda šel na útok, nebo se chtěl jen zbavit scouta, případně buduje expanzi. Mějte taky vždycky 1-2 Overlordy poblíž protivníkova mainu... Pokud si nejste jistí, co se chystá klidně jednoho overlorda obětujte na scout( kolem 8-10 minuty ) ! Věřte, že se těch 100 minerálů vyplatí, protože brzký scout třeba stargatu Vám dá prostor se připravit na nejhorší!
-Naučte se hard a light countery na jednotky!
Je velmi důležité vědět, kolik a jakých jednotek potřebuju na odražení toho a toho útoku! -
Naučte se Tech Tree zbylých ras. Pomůže Vám to odhalit soupeřův záměr!
-
Nestavějte zbytečně moc jednotek do zásoby! Vím, že kolikrát máte pocit, že útok každou chvíli musí přijít, ale pokud se budete držet mé rady ( scout u rampy ), nebudete supply blocknutí ( viz minule) a budete správně spravovat líheň larev máte velkou šanci odrazit jakýkoliv early - midgame push. Jediná vyjímka je menší skupina zerlingů, kterou byste vždycky měli mít k dispozici, jak na obranu dropů tak na harras protivníkovi těžby.
-Pokud máte menší údernou jednotku (speedlingy ) poblíž protivníkova mainu/expy a vidíte, že se chystá na útok... nechte ho kousek odejít a potom mu naběhněte na těžbu!
Counterattack je většinou lepší než útěk do báze, protože kolikrát donutí protivníka vrátit se a Vám dá prostor se ještě líp připravit.
MACRO orientovaný je Zerg už samotným designem jednotek a budov... Upřímně Zerga stojí Expa nejmíň peněz a plus mínus se jezdí velmi brzy ( buď fast na 15 hatch, anebo kolem 21 22 ). Vím, že tady proběhla debata ve stylu "Na co Zerg potřebuje tolik expanzí...atd". Fakt je takový, že
1base Zerg nemůže vyhrát protože nebude schopen postavit efektivní útočné jednotky... Pojďme si shrnout pár faktů
-
Zerg MUSÍ mít vždycky o Expanzi víc než soupeř!!! O tomhle nehodlám diskutovat - realita je taková, že terran je schopný z jedné báze udělat vše od hellion/reaperu harrasu to tank/thor drop, MMMball, banshee/viking harras. Protoss je schopen z jedné báze udělat 4gate push ( což je v současnosti jediné co potřebuje na win
) nebo VR rush. Zerg si z jedné báze postaví Zerlingy, Roache a Královnu - jak vidíte army hodná vítězství :-/
Proč tomu tak je ? Především kvůli plynu! Jakákoliv lepší jednotka stojí strašné množství plynu a 4 gejzíry jsou pro Zerga MINIMUM!!! Na lategame ultralisky/broodlordy potřebujete 3, lépe 4 základny ( tj 8 těžeb plynu ! )... a spravovat 4 základny chce mít dobré Macro
-
Zerg se musí naučit vychytat poměr kdy stavět Drony a kdy Jednotky na boj! Ideální stav je 30 Dronů na základnu ( 24 minerály + 6 plyn ), ale realita je často jiná. Přesto, NEZAPOMÍNEJTE stavět Drony!!! Pořád co to pujde!!! nejvíc na světě!!! je to fakt důležíté, protože pak najednou zjistíte, že máte sice 4 expanze ale v každé Vám těží 10 drone = Epic Fail a instantní Loss ( utratili jste peníze za Hatche ale netěžíte = zbytečná investice ). Pokud se necítíte komfortně při stavění dronů bez armády, zkuste jako první budovu postavit druhou hatchery k vám do základny! produkujte drony z obou ( plus inject larvae samožřejmě ) a uvidíte jak rychle jich budete mít 30 a přitom se nemusíte bát ztráty expanze. Až Vám přejde do krve budování mass dronů, můžete začít stavět hatch na naturalu
a nebát se útoku, který ne a ne přijít
-Pokaždé když nebudete vědět co s penězi, postavte další expanzi, případně inbase hatchery, investujte do upgradů a stavějte Overlordy!
Zergovi trvá, než má plnou saturaci na těžbách, ale jakmile to příjde, spousta hráčů najednou neví co s pěnězma!DEFENZIVNÍ! je Zerg po většinu času, zatímco si rozjíždí macro. V podstatě Váš cíl, jakožto Zerga je být krok napřed před oponentem, scoutovat co se děje, bránit se možnému harrasu/pushi a budovat si těžbu! Útok probíhá vlastně na bázi counterattacků po protivníkově chybě. Tady jsou nějáké fakta na zvážení
-
Díky overlordům a creep tumorům máte obrovský map control! Nemělo by se tedy stát, že si nevšimnete dropu do základny! mějte overlordy rozmístěné tak aby jste vždycky měli pokrytý perimetr kolem základen a viděli co přichází!
-Královna je lepší antiair než spore colony,
Spine Crawler je při obraně lepší investice než ling/roach - stojí vás jen 100 minerálů a jednu larvu ( ze zbytku stavíte drony ! ) takže máte prostor i při útoku neustále pumpovat ekonomiku!
-
Věžky nejsou ostuda! Přebytek peněz je lepší investovat třeba i do věžek, než si je nechávat! Jakákoliv obrana se hodí, obzvlášť proti dropům, když jste se svou armádou mimo.
-Věže se můžou přesouvat! Využíjte toho -
přesuňte si již nepotřebné věže z mainu k expanzím!-
Creep je Váš kamarád i při obraně, díky němu se jinak imobilní jednotky dokáží vrátit velmi rychle do atakované základny! Je žádoucí abyste měli creep aspoň do prostřed mapy pro co nejrychlejší pohyb!
-Nedělejte tu chybu, že se zakempíte u svého naturalu a čekáte! A
rmádů je lepší mít spolu s creepem uprostřed mapy! Pokud budete nuceni ustoupit, získáváte cenný čas na produkci jednotek a věží! Pokud byste byli u sebe, jediné místo kam můžete ustoupit je main = tak jak tak ztrácíte expanzi!
Doufám, že jsem Vám dnes nastínil Jak vlastně správně hrát Zergy... Doufám, že Vám to pomůže zdokonalit Vaši hru!
V přístím díle nazvaném "Poznej svého nepřítele" se budu zabývat buildy protivníků, co z nich vyčíst a jak reagovat.
Do té doby zatím čau a těším se na Vaše komenty