Čau,
Sedím v práci a momentálně se nudím... pročítám fóra a všude vidím Terran imba, Toss imba, Zerg slabý jak čaj :-/ Napadlo mně proto začít čas od času psát tenhle "seriál" na pokračování, ve kterém se budu snažit vysvětlit základy, build ordery, mechaniku hry, triky a tipy při hraní za Zergy...
Předně chci uvést, že se necítím jako nějáký gosu a rozhodně se mám sám pořád co učit. Proto jsem taky otevřený jakékoliv konstruktivní kritice od lepších hráčů! - To znamená - a teď se doufám někteří neurazí - Pokud se plácáte v Bronze/Silver/Gold prosím odpusťe si komenty stylu "Já si myslím..." nebo "podle mně..." . Tenhle tutorial má sloužit především pro Vás, není tedy problém se zeptat na cokoliv ( případně postnout replay ), nicméně chápejte že kdyby Vaše teorie fungovaly tak jste teď někde v top diamantu
Kapitola 1 : Základy a pochopení ZergůPokud chcete hrát zergy na dobré úrovní a porážet i lepší hráče, je zcela stěžejní abyste pochopili základy a mechaniku fungování této rasy. Když se podíváte na Terrana nebo Tosse, vidíte v podstatě klasickou RTS hru. Zergové mají styl hraní zcela odlišný a to hned z několika důvodů. Pojďme si tedy jednotlivé aspekty hraní za Zergy probrat a zamyslet se nad nimi do hloubky
Dnes bych rád začal třemi stěžejními jednotkami zergské armády a creepem
Drone - se může jevit jako klasický těžič, ale i takto základní jednotka je u Z zcela specifická! Tady je výčet faktů, které můžete zvážit a poté úspěšné aplikovat na Vaší hru
*
Drone je nejsilnější z harvestrů, v souboji 1v1 sejme jak Probu tak SCV. Proti horšímu Terranovi se vám často povede zabít SCV, které staví barracks
*Drone staví tak, že mutuje sám sebe do budov. Hodně lidí na to zapomíná,
ale "stavbou" budovy vlastně přicházíte o jeden Harvestr! Teď si představte, že v jedné chvíli postavíte 2 evolution chambery, hydralisk den a třeba věžku a rázem jste přišli o 4 harvestry! Nezapomínejte tedy stavět nového drona za každou budovu, kterou postavíte
*
Drone je výborný early scout. Nejlepší je poslat 10 nebo 11(při extractor tricku) na scout do soupeřovi základny abyste zjistili co se přesně děje a na co se připravit! V podstatě vždycky ( snad kromě zerga ) je výhodné zmutovat do extractoru na soupeřově plynu - jednak Vám to dá potřebný rozhled v jeho základně a druhak tím v podstatě zamítnete heavy gas openingy ( třeba terranův mech ). Největší meta skillu, kterou můžete dosáhnout je mutovat do extractoru i pod palbou jednotek, těsně před koncem zrušit stavbu a ihned začít stavět znovu. Tímto v podstatě udržíte soupeřovi early jednotky v jeho základně zatímco vy si můžete rozjet expanzi!
*
Drone je skvělý na potírání 6pool rushe ( ZvZ ). Pokud se nejedná o malou mapu jako Steppes of War a podaří se Vám dobře scoutnout 6pool, není vůbec důvod panikařit. Pool na 14 se Vám dostaví ještě před první vlnou 6 lingů, které však správným Drone micrem udržíte - důležité je nevylézt ven od hatchery, protože když vás lingové obklíčí je to gg - ideální je označit všechny Drony kliknout doprostřed aby se shromáždili na jedno místo a potom attack move a zpět, attack move a zpět do chvíle než se Vám postaví Vaší lingové + královna. Nezapomeňte taky nejdřív kliknout Dronama na hatchery abyste odnesli minerály ( jelikož během bránění netěžíte, každá korunka je dobrá )
Overlord -Opět zcela unikátní mechanika...
Overlord je Farma/Scout/Dropship !
*
první Olord by měl být ihned poslán k soupeřově mainu ( tossovi k rampě - než uvidíte cbyer.core, pak hned mimo dosah Stalkeru!!, terranovi někam mimo dosah marinů a scout dokončete dronem )
*
Druhého Overlorda pošlete ke svojí expanzi. Vím , že v nižších ligách se to moc neděje, ale od Platiny víš, se skoro každý snaží zergovi zpomalit expu - buď pylonem, bunkrem nebo scoutem... Pro Zerga je expa vitální! takže ke pro Vás dobré mít přehled a taky si osvojit návyky, které se budou hodit později
*Další overlordy je dobré rozmístit na potencionální protivníkovi expanze a
hned jak dosáhnete Tieru 2 začít produkovat creep - ten zabrání budování nexusu a přistání s CC
*
Na Tieru dva je stěžejní přeměnit Overlorda nejblíž protivníkově základně ( většinou ten první, pokud přežil )
na Overseera a prolítnout se nad soupeřovým Mainem, případně vypustit Changelinga
*Overseer je taky výborný zpomalovač - Když hodíte contamine na budovu, zabránite tím její produkci - je Fajn zpomalit třeba prvního Thora!
*
Pokud máte přebytek financní a plynu, investujte do Rychlosti Overlordů - Velmi často se setkávám se strategiemi, které se zaměřují na to Supply blocknout Vás ( Phoenix harras, Mass mutas, Mass Vikings ) a to nechcete!!! Rychlost Vám pomůže utéct do bezpečí mainu
*První overlord se staví při 9/10, druhý při 15/18, další kolem 22 ! Overlordů radší stavte více než méně a dříve než později... Nejhorší co se Vám jako zergovi může stát je situace kdy máte krásně roztěžené dvě základny, čerstvě spawnutých třeba 20 larev, načež umřete na soupeřův push, protože jste supply blocknutí a nemůžete postavit jednotky na obranu!
*Overlordi se taky používají na techniku "Creep Highway"... V podstatě se jedná o rychlé vytvoření pásu creepu řadou overlordů rozmístěných za sebou, po které se Vaše imobilni jednotky dostanou k protivníkovi nečekanou rychlostí! Toto se nejčastěji používá na Hydra push a Queeny se spine crawlerama
Queen-Královna je možná nejvíc podceňovaná jednotka zergů. Mnozí ji nenávidí, protože aplikace inject larvae se stala jejich noční můrou
Přitom je to podle mně
jedna z nejlepších jednotek, které máte jako Zerg k dispozici!*
Queen postavte ihned po tom se dokončí spawning pool! a Ihned! co vyleze použijte Spawn larvae!
*Pokud minete prvních dejmetomu 5 cyklů spawn larvae budete mít vážné problémy! V pozdější hře je larva managment dost náročný na multitasking a apm, ale
na začátku se opravdu snažte házet Larvy co nejblíže 40 sekundovému cyklu! *
Model 1 queen/1 hatchery se zdá být překonaný. Já osobně stavím minimálně 3 queeny na 2 hatchery, někdy i 4... Toto činím protože
A)
Queen je výborný AntiAir - potřebujete 2 queeny/1 air jednotku abyste vyhráli, ale jakmile máte více queen a léčíte si je, kosí air jak nic
B)
Queen se nelíhne z Larvy! Proto pokud máte peníze navíc a žádné volné Larvy, klidně postavte Další Queen - může rozšiřovat Creep a pak jí třeba přesunete k další expě
C)
Queen umí léčit jak budovy tak jednotky! Léčení věžek při pushi je stěžejní
D)
Pokud máte čas - je Vždycky lepší postavit Queen než spore věžku! Jakmile totiž soupeř uvidí že věžkujete main, zavrhne Harras a pojede jiný tech. Vy jste ale nuceni utratit cenné peníze za věže, které pak už celou hru nepoužijete! Queena na druhou stranu odvráti air harrasa poté může vesele klást larvy a creep tumory
*
Queenu nepouštějte mimo Creep!!! Redukce pohybu je tak neuvěřitelná, že se z Královny stává šnek
mimo creep si ji podá skoro jakákoliv jednotka
Larvae Managment :*Queeny můžete mít v jedné skupině a larvae managment provádět přes minimapu
*Nebo můžete mít každou zvlášť a potom provádět 55+V, 66+V, 77+V = dvojklikem čísla se zacentrujete na danou královnu a V kliknete na "její" hatch
*Cooldown na použítí dalšího injectu je 40s - Zkuste si načasovat klazení tak aby byl odstup mezi základnama co nejmenší! s novým měřičem času ve hře pak není problém ty cykly udržovat a věřte mi, že je lepší vědět že třeba v čase 10:21 udělám rutinu klazení všude, než si pamatovat každou základnu zvlášt
*Klaďte do zásoby! I když máte 200/200 armádu, je dobré mít u každé hatchery maximální počet larev ( 19 ) pro rychlé doplňení jednotek.
*Queen se může pomocí techniky "creep highway" změnit i na útočnou jednotku... Věřte nebo ne, ale skupina 20 queen s energií a za podpory spine crawlerů v podstatě nesmrtelná, protože se všechny navzájem léčí!
Creep-je unikátní podloží, na kterém mohou zergové stavět své budovy...
*Na druhou stranu
žádná jiná rasa na creepu stavět nemůže! Proto je dobré Overlordama "zacreepovat" potencionální protivníkovi expy
*Creep je v SC2 daleko podstatnější než byl v BW,
Zergské jednotky na něm dostávájí masivní bonus k pohybu! Proto je zcela vitální mít co největší část mapy zabranou creepem, To jde provést dvěmi způsoby
1)
Creep Tumour kladený královnou je nejlepčí cesta. Klíčové je si co nejdříve spojit main s expanzí! Je dobré mít víc královen a používat je jako rožiřovače creepu! Nebojte se klást i víc tumorů blízko sebe, creep se pak rozšiřuje rychleji a nemusíte se bát, že po zničení jednoho tumoru o svůj creep příjdete
2)
Overlordama o tomto jsem psal už výš, takže myslím není co řešit
*
Ideální je stav kdy má Zerg pokrytou creepem celou plošinu mainu a aspoň svou polovinu mapy!*
Creep ( resp. Creep Tumoury ) Vám dávají viditelnost, slouží tedy k snadnému a efektivnímu map controlu
*Pokud postavíte hatchery a ihned ji zrušíte, na malou chvíli zůstane na místě kde se stavěla creep!!! toho jde využít k postavení 2 evolution chamberu do protivníkova mainu! Ty potom ( bez creepu který zmizne ) umřou a spawnou masivní množství Broodlingů
kterými můžete poškádlit mineral line... Tohle je jen taková libůstka na konec
Tak, to by bylo pro dnešek všechno... Vím, že pro někoho to může působit stylem, že sem právě objevil Ameriku... Ale jak jsem psal na začátku... Chci těmito drobnými postřehy a tímto návodem pomoct hráčům, kteří se do hry ještě nedostali hlouběji a spoustu z těchto věcí si neuvědomují.
Doufám, že si to aspoň někdo přečte a aspoň někomu to pomůže
Na základě toho se rozhodnu zda v seriálu pokračovat nebo ne...
Do té doby
FOR THE SWARM, YEAH ^_^;;