Je to tak. Dalsi clanek zabyvajici se
"nejlepsi rasou, protoze za ni samozrejme hraju:D " je opet tady
Vyzvy vasich napadu se ujmul akorat Saltazar ktery chtel blizsi info o uzivani jednotek.
Napad je to dobry, pripam par svych napadu, predem upozornuji ze clanek o bude asi o trosku delsi, protoze se budeme zajimat jak nejlepe counterovat dane jednotky a probereme tu par zakladnich taktik se kterymi se muzete setkat a jak je uspesne"aspon z 90%" ubranit.
Clanek je opet zatim pro ty nizsi levely hracu, tudiz prosim platinum a diamond hrace aby si ve finale nechali komentaru tipu " canon tam opravdu nepotrebujes da se to dat i bez toho" budu tu radit bronzakum silverakum, takze musite brat v potaz ze tito hraci nemaji takjove micro a move control aby to zvladali napr uz bez toho zminovaneho canonu
Takze jdeme na to.
vs Zergzergling - tuto jednotku muzete counterovat snad vsim co vas protossky arsenal nabizi, od zealotu az po carriery, ale budme realisti, kdyz souper chrli jednoho zerglinga za druhym, nejelpsi kombinace je asi zealoti + sentry, a samozrejme dobre hozene force fieldy, navod jak je dobre hazet snad ani napsat moc nejde, proste mustie praktikovat a praktikovat
zerglingove se daji jet take neprijemnym rushem, tzn. 6pool 7 pool a v nejlepsim pripade 9pool.
Zacneme 9poolem, proc je to zrovna nejlepsi? protoze je to nejsnazeji ubranitelne. Kdyz vas souper jede 9 pool. staci k tomu "samozrejme mit zakladni wall kde gateway stoji stoji na vrcholu cliffu a omezuje pohyb do zakladny o polovinu.
Kdyz vidite dany 9 pool.. postavte vedle gateway bud dalsi pylon nebo stihnete i cybernetic core. V prvnim pripade tam bude pruchod vetsi, ale 2 zealoti vedle sebe zabrani zerglingum v jakemkoliv probehnuti do mainu. V druhem pripade vam staci pouhy 1 zealot takze to ubranite i kdyz nedelate
6 a 7 pool uz je trosku vetsi orisek.
Bez wallu se tohle snad neda ubranit, proto pokazde, POKAZDE musite proti zergovi stavet wall, ten najdete snad v 99% replayich protoze je to opravdu nutnost, takze jeho natrenovani je jednoduche.
Takze jedete standart. Wall. Na mensich mapach "scrap station, steppes of war jste u nepritele opravdu rychle takze kdyz uvidite ze jede 6 a 7 pool, mate 2 moznosti.. bud jet 10 forge nebo 10 gateway. u 10forge mate riziko ze jakmile souper uvidi ze to jedete.. vykasle se na rush a prejde na macro hru, protoze vy jste uzavreni na svojem cliffu a ze nepritele ohrozite v nasledujicich 5ti minutach je nulova. Ale myslim ze zergove v nizkych ligach takove uvaznovani snad nemaji
proto je lepsi strategie 10gateway a nasledne bud 12 gateway nebo zapylonovat pruchod tak aby tam bylo pouze opet misto akorat na zealota. V tehle pripadech se ale pravdepodobne nevyhnete boji jak se zealotem tak probami, abyste prvnich 6 lingu odrazili efektivneji, berte podle toho urcity pocet prob. Musite si uvedomit ze zerg tezi zhruba 6-8 dronami.. takze jestli jich z vasich 12ti vezmete 6. Musite to za 1- jak ubranit, tak za 2- i kdyby vam vsechny poumirai a vam zbyl treba akorat zealot, vubec to nevadi protoze souper tezi stejne jako vy.
A posledni moznost. v Nizkych ligach podle me i nejefektivnejsi. Jedete 10 gateway 12 forge. 1 Canon je opravdu dostacujici na clifu, a pozdeji diky tomu muzete rozjet macro hru naopak vy protoze mate jak forge tak si muzete zacanonovat expanzi, tak i gateway coz vas nebrzi v staveni armady takze zerg muze byt opravdu nervozni s cim na nej prijdete.
roach - kdyz se zerg rozhodne jet tuhle jednotku, v nizsich ligach se to jezdi pomerne casto a celou hru, odrazite to bud dobre zvolenou kombinaci zealot + sentry + stalker. dobre hozene force fieldy zamezi uniku pred zealoty kteri spolecne se stalkerama rozsekaji na cucky, jestlize uz se citite trosku zdatnejsi, muzete zvolit kombinaci blink stalker.
Jestlize vase silna stranka je macro hra.. stormove jsou jasna volba.
Riziko ktere vam muze hrozit je roach rush bud cisty, nebo vice ucinejsi s par zerglingama, ale ten asi v nizsich ligach zergove nezvladnou.
Uz ze scoutu jde tahle kombinace temer poznat, prijedete do mainu a vidite ze zerg dela gas jeste drive jak spawning pool.. v 90% se muzete tesit na roach rush nebo na brzke banelingy, co z techto 2 veci se chysta zjistite kdyz vase proba prezije dostatecne dlouho a vy pak diky scoutu uvidite kterou z techto 2 budov voli, 2 vec, tyhle 2 taktiky se v nizkych ligach snad nejezdi s FE protoze hraci nevi jak na to, takze kdyz nevidite FE "fast expu" a vidite stavejici se gas drive jak spawning pool. musite mit opravdu silny wall"kvuli banelingum" a dobre umistene force fieldy az dojde na vec.
Vysvetlime si jak na to a jak se tomu uspesne branit.
Proti roach rushi by vam mel stacit zaklad wall na clifu.. 12 gate 15,16,17,18 cyber. zalezi jak vam to vychazi.. proste hned po dokonceni gateway, a meli byste zhruba u 17,18,19 stavet druhy gass, protoze budete potrebovat minimalne 2 sentry abyste force fieldama uzavirali rampu a mohli tak nasbirat potrebnou armadu. shrneme si to do cisel jak to zhruba vyhazi me
12 gateway 14 assimilator 15 pylon 17/18 cybernetic core 19 druhej assimilator 20 gateway 23 dokoncuje se cybernetic, dat upgrade na warp gate a stavet prvni sentry
hned po sentry pylon... jak se vam dostavi prvni sentry, uz byste meli mit dalsi 100 gas na dalsi a mezitim se udela druha gateway kde byste take meli uz mit 100 gasu na treti sentry... takze mate 3 sentry a upgrade warp gate cca ve 3/4 jestli spravne chrono boostujete. tyto 3 sentry zablokuji rampu na cas abyse dodelal warpgate, warpnete 2 stalkery a timto uz prvni 3-5 roache odrazite.
Druha moznost je ze jedete standart 12 gateway a misto 2 gasu jedete forge.. opet vas 1 canon ochrani natolik ze to zerg neda, nemel by v dane nizke lize mit tolik zkusenosti aby vas s touhle taktikou prehral
Druha moznost te taktiky pvni gas pred spawning poolem jsou ti banelingove... opet se daji pouzit obe zminovane taktiky jak na roache tak na banelingy, co ja mam ozkousene tak banelingove dorazi do zakladny jeste pozdeji jak ti roachove, takze misto 3 sentry a 2 stalker mate zhruba 3 sentry a minimalne 4 stalkery, obrana se bude jenom lisit hozenim force fieldu, u roachu hazite jeden po druhem aby vam roachove nepronikly do zakladny.. ted hodite jeden na vrchol clifu at zablokujete banelingum proniknout, ale zaroven co nejrychleji jeden field na spodek clifu at banelingove nemuzou uniknout, za 15 sekund tema sentryma a stalkerama je musite vsechy usmazit, a kdyby ne.. porad mate manu na to hodit minimalne dalsi 2 force fieldy takze to muzete opakovat
Kdyz takhle uspesne odrazeny roach rush nebo baneling odrazite, meli byste se pomalicku vydavat na protiutok.
Proti roach rushi jen zpusobit skody a vedet kdy se stahnout, a mezitim v zakladne prechazet na immortaly, protoze zerg co jede roach rush jeste par chvil u roachu zustane, a immortalove se svym dmg 50 na roache je celkem rychle vyhladi z povrchu
v druhe taktice vetsinou zerg se snazi situaci zachranit neustalym produkovanim zerglingu, takze taktika se akorat zmeni ze prejdete opozdeny 4 gate a delate v podstate porad to same.. sentry s stalkerama a vepredu par zealotu, zerglingy rozcupujete hned, jestlize nadale porad dela banelingy davejte si pozor at vam par banelingama nesmete 10 zealotu, takze se snazte hazet bud dobre force fieldy, a hodit ho treba tesne pred zealota kdyz je baneling temer u nej, nebo kdyz mate mnoho sentry a plno many.. muzete se je snazit treba uveznit 5 force fieldama dokola a pak si s nimi poradite obdobne jako na cliffu
Hydralisk - vyhoda je ze uz je to mid game jednotka.. takze jeji counter je celkem jednoduchy, v te dobe uz mate mix sentry zealotu stalkeru,, a uz se vam treba dela prvni colossus.. hydrama zadnej brzej rush kterej by se nedal odvratit je temer nulovy, mass hyder zerg take jet nemuze protoze byste ho smetli bud stormama nebo colossama,
Mutalisk - celkem neprijemna jednotka a zaroven snad i nejhure counterovana jednotka v cele hre
kdyz zjistite ze vas souper jede mutalisky, znameta to bud ze jede ciste jenom mass mutalisku, nebo to kombinuje s massem lingu kdyz mu dojde gas. Takze kdyz vidite spire, urcite si hodte do mainu a do expy minimalne 3 canony tak aby vam pokryvaly celou tezbu, a muzete hodit i par pred expu kdyby se zerg rozhodl vas pokusit znicit a veme celou svoji armadu.
Vy v tomhle pripade muzete jet tyhle kombinace jednotek.
Moje nejoblibenejsi ale myslim ze i nejtezsi je mass zealotu a sentry, sentry stoji 100 gasu stejne jako mutalisk a navic o 50 mineralu mene, sentry si s mutaliskama celkem umi pohrat... mozna to nevite, ale urcitej pocet mutalisku vs stejny pocet sentry = sentry win.. a vyhoda je o co vetsi pocty jednotek se jedna, tim vetsi pravdepodobnost na vyhru, pro ty co pochybuji
http://www.youtube.com/watch?v=zEEmJTPFv34..... samozrejme ze kdyz ma 5 mutalisku a vy 5 sentry tak to mutaliskove daji,.. ale kdo bude utocit s 5ti mutaliskama
no a kdyz se teda zerg rozhodne s vami skoncovat... zapnete shieldy.. ne u vsech samozrejme
uplne bohate staci snad 4 kdyz mate velkej chomac sentry, a force fieldama rozdelite neuveritelne mnozsti zerglingu, cim mensi dil tim lip, protoze vasi zealote si s nimi hrave poradi. Ale tahle taktika potrebuje opravdu hodne skillu a mnoho proher nez se ji naucite.
Proto bych to vam zacinajicim moc nedoporucoval
ale kdo vi, nevim jak s tim budou umet bojovat nizsi zergove.
2 vec co muzete delat je rozjet stargate a phoenixy... vyhoda je ze snad 10ti phoenixama date libovolnej pocet mutalisku, staci jen sprave ulitavat a microvat a zerg zesedivy diky jedne hre o 10%.
A posledni asi nejjednoduzsi moznost je ze prejdete na blink stalkery, a do toho treba ze 2-3 archony. kteri si poradi uplne hrave jak s mutaliskama tak se zerglingama.
Jednotky jako brood lord ultralisk infestor atd tu snad rozebirat nemusim..
za 1- s infestorem se setkate opravdu malokdy protoze na protosse nic moc..
a nez ma zerg brood lordy nebo ultralisky tak uz je takova faze hry kde rozhodne akorat prijem a vase zrucnost jak dane jednotky znicit. Jen snad podotknu ze na brood lordy jsou vynikajici blink stalkeri.. zerg posle armadu pot atack movem... takze ma ty brood lordy celkem za armadou... vy ji preblinknete a urcite stihnete znicit danej pocet brood lordu nez on vase stalkery.... proto ultram bych snad doporucil immortaly a stalkery, nesmite proste zerga nechat na tyto 2 jednotky dostat protoze se opravdu tezce counteruji
Doted sme se zabyvali jak zerg muze zavarit vam, ted se vrhnem jak vy muzete zavarit zergovi
Prvni mozna taktika je klasicky zealot rush ktery se jezdi treba i na protosse.
Jedete standarni build... pak 12 gateway 15 gateway a chrlite jednoho zealota za druhym... zhruba u 5teho zealota byste pomalu meli prejit na assimilator a cybetnetic core, protoze tohle neni taktika moc urcena na vitezstvi jednom diky tomuhle, ale zneprijemnit a poradne zavarit vasemu souperi. Nejlepsi situace ktera muze nastat je kdyz jede FE nebo jiz zminovane roach nebo baneling rush, v ten moment totiz nedela moc zerglingu a nez stihne zareagovat tak byste mu meli poradne zneprijemnit zivot
2 vec je standartni build ktery ze v nizsich ligach dela snad na vse... 4 gate... tohle je strasne individualni taktika,,
jet to podle navodu 12 gate 15 cyber a 18 3x gate je proste kravina... tohle vam opravdu bude fungovat ve vyssich ligach malokdy, a o 4 gatu mam na planu jiz clanek do budoucna proto to tu nebudu moc rozebirat...
3 vec je void ray rush, opet celkem neprijemna taktika pro zerga kdyz vam na to neprijde protoze 1 void da 1 queenu,, kdyz zautocit az s 2 voidama.. mate jistotu ze jak queenu v mainu tak i tu u expy znicite a muzete mu delat ze zivota peklo,
pak mate dalsi a dalsi moznosti ale ty uz jsou trosku vyssi level takze ty prijdou na radu az bude clanek pro high skilled hrace
pro zacatek vam myslim bude stacit tohle
Terranzakladni jednotkou je
marinak - tahle jednotka se samostatna snad nejezdi takze vam krome rushe 2 baracks a vsech scv terran neak zivot zneprijemnit nemuze, takze kdyz zjistite ze terran jede zrovna tohle, staci pristavet forge a pak dat na cliff canon... opet byste v te dobe kdy terran tenhle all in jde meli mit minimalne na 2 force fieldy takze mu to opravdu zneprijemnite.. tezsi varianta je samozrejme bez toho canonu ale to uz je opet high level takze o tom nekdy v budoucnu.
Marauder - tohle uz je ovsem jednotka kterou terran muze jet od zacatku do konce, zvlast v low ligach, vyhoda je ze cim pozdeji na vas pujde ti lip pro vas, protoze si rekneme jak na to.
Nejlepsi taktika co muzete jet na tohle je fast immortal a hned po tom colosove, samozrejme vam nesmi chybet sentry na force fieldy abyste zabranovali marauderum proniknuti do mainu. Nebo se muzete poradne zacanonovat rozjet expu a prejit na stormy.
Posledni vec, pri cemz akorat potrebujete trosku stesti je ze kdyz pojedete jiz zminovany void ray rush a terran pojede zrovna tohle.. tak mate free win. Casto se muzete take setkat s fast rushem kdy na vas terran jde s 1 marinakem a 1 marauderem, nebo ma uz 2 marinaky a 1 marauder,, 1 marinak 2 marauderi... zalezi na terranovi co si zrovna zvoli, hodne protossu ma problem tohle odrazet, opet troska pomoci.
Staci kdyz pojedete klasicky standart, 12 gate 14 assim 15 pylo 17 cyber... 19 udelate zealota,,, ten se dostavi presne "vam teda mozna s neakou casovou rezervou bud driv nebo pozdeji" kdyz se dodela cybernetic core, date stavet stalkera a upgradovat warp gate. po stalkerovy okamzie sentry,,, v dobe kdy na vas terran jde tenhle rush vy uz byste meli mit tyhle 3 jednotky s kteryma to musite dat, jestli je nemate tak delate neco spatne a musite proste holt trenovat
Banshee - dalsi neprijemna vec kterou vas terran muze prekvapit je banshee rush. Opet nebude tak neprijemny po precteni tohodle clanku
proti terranovi ja jezdim temer porad dokola 1 build, protoze ten vas pripravi na uplne vsechny situace ktere muzou nastat takze budete moct odrazit kazdej rush co prijde.
zaklad je 12 gate 14 assim 15 pylon 17 cyber samozrejme a 21 druhy assim "totozne jak u odrazeni terranskeho marine marauder rushe" po tom coste dali stavet sentry, po tom jak date stavet sentry setrite na robotic facility, hned jak se dostaci robotic udelate observera a jdete se podivat co vas milej zlatej dela, nikdy nemuze mit banshee driv jak vy observera.
takze kdyz vidite ze to jede,, stahnete observera do baze nebo dejte stavet dalsiho at mate odhaleni cloaku... a doporucoval bych vam do tezby udelat 1-2 canony.... zamezite tak tomu ze budete muset s armadou behat po zakladne a mezi expou jestli ji mate kvuli otravnemu banshee.. ale muzete poradne zbrojit a jit do protiutoku protoze vetsinou kdyz se jede banshee tak terran nema dostatecnou armadu a hlavne nema siege tank, takze s par zealotama stalkerama sentry a immortalama ho musite roznest na prach
snad nejcasteji delana strategie je MMM a nebo MMMM
proste trran masi prevazne z 5ti baracku mass marauderu mariny a nekdy prida i medicky...
sice to vypada hrozive a mnoho protossu s tim ma opravdu velkej problem.. ovsem porazeni teto taktiky je skoro az komicke
" musite ale brat ze jak zde tak ve vsech zminovanych taktikach muze byt treba souper lepsi, nebo on ma den a vychazi mu vse na co sahnete, takze se nesmite divit ze vam to nekdy nevyjde" tahle taktika se vetsinou jezdi prave po zacatecnim marine marauder rushi kdy terran mezitim staci expu a zvysuje pocet svych baracksu minimalne na 5.
V ten moment vy si muzete, ba snad musite udelat take expu, protoze vam opravdu zadny utok v blizke dobe nehrozi, a jestli ano tak se vam pomoci sentry imortalu zealotu a stalkeru musi tohodle otravneho terraba podarit odrazit, protoze se musite bud dostat na colossuse nebo high templare, kteri tuto kombinaci rozmetou, tahle taktika bude urcite taky jeste nekdy v budoucnu rozebirana vice do podrobna protoze ji vidime snad v kazde lize a velmi casto
dal tu snad nemusim psat ze na siege tanky pojedete immortaly a charge loty na thory to same atd atd
jak vy zavarit terranovy muzete, bud tema stejnyma taktikama jak na zerga, krome zealot rushe, ktery jako take obcas jde,, ale vetsina teranu z nizsich lig dela wall atd.
efektivni je void ray rush,, a nebo se da pouzit kazda taktika kterou se branite pred temi rushi, protoze nejlepsi obrana je utok, a po jeho zmarenem rushi muzete pokusit stesti vy, protoze mate i counter na jednotlive jednotky co jede, + bych pridal DT rush ktery v nizsi lize muze byt take vynikajici, jedete opet ten standart po kterem mate 1 lot 1 stalker 1 sentry,, akorat nedavate pak stavet robotics ale twilight council, nejlepe je ho schovat tak at ho terran nevidi a neodhali scanem.. bud neak sikovne do rohu zakladny nebo treba i nekde mimo zakladnu. na LT treba na jinem ostrove,, a zaroven tak aby vam energie pylonu zasahovala z cliffu dolu,, abyste mohli warpnout DTcka primo doprostred terenu a nemusite slozite nic obchazet atd, snad to chapete, no a po twilight councilu Dark shire, pak je dobre neposilat vsechny 3 " me to vychazi na 3 DTcka kdyz to jedu" najednou na 1 comandcenter, ale kdyz ma treba expu tak nechat 1 dt tam.. ale zaholdovat ho at jeste neutoci a pockat az ty dalsi 2 dt dorazi do mainu a zautocit zaraz,, kdyz nema energii na scan a ani engeniring bay nebo jak se to pise tak mate vyhrano
pak ho akorat nesmite nechat dany Ebay udelat a kontrolovat kdy ma energii na scan a popripade se stahovat a utikat.. mezitim samozrejme v zakladne porad produkovat.. uz ne ale DT ale prejit treba na jednotky z robotics "immortal colossus "a v klidu si zaexpit,, DTcka uz nadale ne, protoze kdyz ho jen zdrzite a ochromite ale nezabijete, uz na to bude mit dostatecny counter a tak by byla blbost je nadale jet, kdyz ale dojde na tu situaci kdyz nema Ebay a ani energii,, muzete doplnit dalsi 3 DTcka az uplyne cooldown v gatewaych a poslat je opet do zakladny.. treba i na jine budovy,, ikdyz casem budem mit na 1 scan.. znici vam maximalne 2 DTcka a temi dalsimi budete pokracovat v delani pekla
jo a malem bych zapomel doplnit ze kdyz prejdete proti MMM a MMMM taktice na stormy, musite si davat pozor na ghosty, nicit je bud feedbackem kdyz mate dost many a nebo nemit templare v 1 skupine v malem chomaci at vam jedno EMP neodstavi vsechny templare
ale o tom se take chystam vydat clanek nebo bude do nektereho kratsiho vlozen, at je co cist
no a na zaver
Protossa zaroven take muj nejoblibenejsi zaps... mirror
temer ve vsech zapasech na vas souper jede 4 gate, takze kdyz se mu naucite branit mate na 50% vyhrano, do budoucna chystam jak uz jsem zminoval clanek o 4 gatu kde se ho naucime nejen delat ale i branit, takze se vam bude urcite hodit, ikdyz opet jako vzdy zalezi na danem provedeni 4 gatu a provedene obrane,.. hozenem force fieldu.... momentalni forme soupere a vase,, ale to uz ste doufam pochopili
ze nekdy delate vse co mate a proste to nevyhrajete
dale muzete jet 3 zalot 2 stalker push ktery je opravdu uuuciny at uz vas soupere jede jakejkoliv all in.... 4 gate,, void ray rush.. dt rush.. fast immortal, ten je akorat hofdne high skilled takze ten se budeme ucit az pozdeji, jenom kdo by mel zajem tak mu sem napisu jak se priblizne provadi a muzete si ho zacit treba praktikovat nez ho dukladne rozebereme..
15 gate, 16 gate, 17 pylon 18 assimilator 21 cyber,, 24 pylon pokazde jak se vam dostavi jednotliva gate tak dat stavet zealota,,, kdyz vyleze prvni zealot dat stavet druheho.... kdyz mate 3 zealoty mel by se dostavet cybernetic core,, a meli byste mit 250 mineralu a 100 gasu a 50 chrono boostu... ovsem takhle to nevychazi kolikrat ani me,,, a dokonce ani zakladateli tehle tactic Head hunterovi
takze kdyz tam budete mit male rezervy.. neni to vase chyba.
Protoss vs protoss je opravdu pro me srdecni zalezitost tudiz bych mu venoval v budoucnu clanek kde si vse rozebereme takze o tom tedka nebudu moc psat
Jen si na zaver shrnme dnes naucene poznatky.
I kdyz delame to nejlepsi co muzeme, ikdyz sme zahrali sebelip jak to slo, nemusime vzdy vyhrat.
a dovolim si vam dat 1 tip, ktery je pro vetsinu hracu samozrejme zalezitost, neustale musite stavet proby,,,
ale ne tim stylem ze si je naklikate a cekate,,, vsechy nahore jiz zminovane taktiky vychazi tak ze se vam neustale staci 1 proban a zaroven delate v urcitej limit to co mate, to je na tom to kouzelne.. pred dokoncenim kazde proby mate totiz vzdy 50 mineralu na dalsi.. nez je proba v polovine mate urcite pocet minerali... 100 na pylon,.. 150 na gate,,,, takze date stavet... a nez mate zase 50 mineralu na dalsi probu,. je ta predesla opet u konce,. a takhle to porad porad a porad opakujete
kdyz se naucite tohle, uvidite jak se vase samostatna hra zlepsi.
trenujte trenujte trenuje,,,, myslete,, nehrajte jako roboti.. uzivejte si te krasy Protosske rasy a jejich silu a budte hrdi na kazdej win kterej ste diky teto uzasne rase udelali
respekt lidem co to docetli az sem, mate muj obdiv
opet plati ze v komentarich rad uvidim namety na dalsi, 3ti pokracovani
jak uz sem zminoval, tenhle clanek je tu ostatne diky Saltazarovi a jeho zadosti, snad jsem aspon trosicku splnil to oc zadal, jestli ne tak se opravdu omlouvam
loucim se
Vas dokonalej Protoss Aklain :-*