Toto je představení mého(resp. asi to nebude přímo moje, ale na TL nechodím a profíky moc nesleduji, bo není čas, takže tak nějak se to evolučně vyvinulo v tohle moje... no prostě tak to hraju a basta) hry proti zergoj a terranoj. Protože to neumím sepsat tak, aniž byste nebyli zmatení, tak přilepím par replayů :o)
Prvně něco obecného představení:
- celý text bude prošpikován narážkami, urážkami a sprostými slovy. V mnoha věcech se bude mýlit a vůbec, zkrátka použití a čtení na vlastní riziko! Přestože češtinu zvládám na internetové poměry mistrovsky, tak to napíši po svojem, takže grammar nazi mi mohou ... bwahahaha!
- aktuálně se držím na špičce diamondu, sám sebe řadím spíš na low diamond... nějak se mi daří nebo co :o)
- moje apm je nízké, řídím se heslem, že práce nemá nožičky, neuteče a ta samá lenora platí i pro klikání
- hmmpf, build je náročný na apm a macro :D
OK, představíme obecné rysy hry:
- build stojí na tom že:
* obě rasy sází primárně na biologické jednotky(zdravím Zergy :D), které se rozpouští pod stormem
* hráč udrží krok s protivníkem co se upgradů, bází a herního přehledu týče
* hráč umí přemýšlet(není to tupý a-move trotl)
- celá hra je prošpikována stavěním gateways, nikdy jich není dost, nemáte-li koule na útok, postavte gateway! Technicky vzato si hrajeme na zerga... nevadí, že nám chcípli jednotky, nawarpujeme další!
- chronoboostuje se v pořadí priority od nejdůležitějšího k nejnižšímu:
* storm!!!!
* upgrady
* když na mě jde armáda, kterou nedám, tak gateway
* probíci ^_^
- průběžně NEstavím z gw... jedinou výjimkou je očekávání útoku, nebo když scouting těžce failuje a nevíme, co proti nám stojí
- klidně protivníka obklíčíme hlídkujícími observery, dropy sux(platí pro T obv. :D)
Teď samotný hra PvT:
- PvT, scountuli jsme, že nejde fast expand(1-plyn, rax)
9 pylon
14 gate
15 plyn
16/17 pylon
přihodíme cyber, lota, dáme do výroby stalkera...
jinak jdeme do expanze, bo jsme drsní kulervoucí bijci!
co scoutneme:
- 1-1-1
--průser jak cyp, robo(banshee, bejci), další 2 - 3 gw(podle chutí, já to třeba s immo nebráním, ale je to dražší, o dost!), vyrábíme armádu ve složení
--- moc lotů, něco sentry, něco stalkerů(něčím musíte sejmout banshee :)), esivá chcete, tak immortal
--- chce to odhad na situaci, pokud protivník přihodí ravena, je to průser jak cyp^2 a chraňtě si obse
--- pokud má ravena a použije PDD, couvněte(pokud už není pozdě, zase tolik vám pdd nevadí, protože stalkerů tolik není!)
--- místo obrany musít vybrat tak, aby bylo možno využít přesily lotů(tank jim nic nedělá), FF a GS
--- targetujte se stalkery banshee, tanky!
- 3 rax push(tech-lab na raxu, další rax někde harasí vzádu)/1 rax FE
-- expandujeme, stavíme mocinky moc sentry, přihodíme další 4 gate do výroby(postupně) a modlíme se, aby to byl push se stimem :D, když ne, cancel expy a FF na rampu, protože přijde brzo
-- pokud je to push se stimem, přihazujeme v době než nastimuje - zealoty. 1 nebo 2 stalkeři bodnou, ale jsou to másla, jsou velký a nic nevydrží :D V zásadě jeden pro scout je až moc :))
---
hmmpf edit - pár stalkerů bodne, ale příhodíme je mírně později... oni by měli dealovat dmg ve chvíli, kdy zealoti hrdinně umírají a tankují dmg... původní bod je trošku kravina... nicméně těch stalkerů fakt minimum :-)
-- používáme FF, GS tak, abychom protivníka dostali do nevýhody, dowarpováváme zealoty, případně si pomůžeme pár probíky
Tak, teď jsme ve výhodě(nebo jsme na tom stejně) a je důležitý moment celé hry... je na hráči, aby zhodnotil stav a vybral si, jestli potřebuje charge nebo storm... storm zbrzdí fakt fest! na druhou stranu charge je proti bioballu v pozdějších chvílích zbytečný a díky absenci plošné dmg dostanete přes držku... takže obecně platí, že když je protivník pasivnější, zvolte storm, jestliže je agresivní, charge a držte se zuby nehty přes FF, GS a loty(teď už máme i ekonomiku na stalkery).
Jakmile jeden nebo druhý tech máme, bereme další expu, pylonujeme a stavíme gateway jak o život. Sázíme na to, že když na nás půjde útok, tak si prostě dowarpujeme mrtě jednotek(a dropy vidíme díky obsům, že). Průběžně si warpujeme pouze templáře/sentry, protože mají málo energie po warpu, mňo.
Pokud na to máme, přihodíme warp prisma a harasujeme jak draci. Na archony(a late game) se vyplatí i dark shrine. Upgradíme jak o život, prostě jedém.
Pokud se na to cítíme, můžeme pushnout... já se držím golden rule, že dokud nemám o základnu víc, nebo nemám alespoň ze 4. saturovaný gas, tak se jenom bráním, protivník se vyčerpá :-).
Jak jsme poznali, celý tento build sází na to, že Terran průběžně vidí menší armádu, než kterou napadne(a to o dost, chronoboost vám hodí klidně i druhou vlnu, než ferda dojde). Když se 2 - 3x ubráníte, máte většinou vyhranou hru... zvrátit průběh může jenom ghost s emp, ale tam je to jiná pohádka.
Protivník nasadil ghosta, jsem v háji, le panic!
Jak na ghostový bioball:
- uklidníme se!!!
- skládáme jednotky tak, aby ghost NEmohl empnout celou armádu(nesmí vás Terran chytit v úzké uličce, při přesunu, prostě teď musíte zapojit mozek)
- rozestavíme je do obloučku, emp-ohrožené jednotky(cokoliv co není archon/chargelot) postavíme dozadu
- jakmile vyrazí chargeloti, přihodíme povel pro templáře, stalkery, DT
- feedbackujeme, stormujeme a ták, jak za mlada
Popis replayů, jak jdou za sebou:
- blbě, ale přece, ubráněný 1-1-1(on to T taky zdupal)
- PvT na taldarim altar, je to z doby, kdy jsem ten způsob vymýšlel, takže to není tak čisté, jako xel noha :-)
- Protoss is OP na xel noze, v zásadě je tam ten build nasazen v nejvyšší čistotě, chybí mu jenom perlička ... archony vyrábět z DT nikoliv z templářů :)
http://deacon-frost.wz.cz/SC2/Nerazim%20Crypt%20-%201-1-1.SC2Replayhttp://deacon-frost.wz.cz/SC2/Tal'darim%20Altar%20LE%20PvT.SC2Replayhttp://deacon-frost.wz.cz/SC2/Xel'Naga%20Caverns%20-%20protoss%20OP.SC2ReplayNa další hře je vidět, jak asi rozestavět armádu...(jako jediná to není ladder game)
http://deacon-frost.wz.cz/SC2/The%20Shattered%20Temple%20-%20PvT%20DiavPlat%20-%20not%20ladder.SC2ReplayPvZ!:
- pokud to není xel naga, fast expand
Rulez pro FE:
* buď expandujeme po gw nebo forge, podle chutí a scoutu
* protivník může vzít 3., ideální stav(= nebraňte mu v tom proboha)
* zawallujeme se, obsadíme 3 plyny
* protivník může nasadit drsnou protitaktiku - roach push, musí se scoutnout, jinak se neubráníte(já to nikdy nescoutnu, takže na to dycky prohraju :D - halt na to porád zapomínám :))
Mňo, takže máme saturované expy, máme nějaký ten wall, máme cyber... žjóva, co včil... teď záleží, jak moc jste drsní... já si postavím 2 stargate, a jak mám 6 pheonixů, jedu ho s nima naštvat, druhá volba je nahodit hafo gateways a přihodit blink... přijdou mutalisci... resp. přiletí ;). Jenom málo zergů jde přímo do hyder. Storm proti mutám nestihnete bez stargate!
Po phoenixech buď víme, že jede mutalisky, tak přihodíme další phoenixe, expandujeme(znova), přihazujeme loty, rychlý výzkum stormu, nebo víme, že je nejede - přihodíme expu, nasíráme ho s phoenixy, stavíme void raye, stalkery a loty, přihodíme robo a rozjedeme kolosální nasírárnu - postavíme death ball!!! Void rays, něco kolosálních bičíz, hafec lotů. Postupně zabíráme další expy, přejdeme na storm a archony... prostě jak je libo, měli byste mít vyhranou hru v tuto chvíli :-).
Zerg může ale taky nevzít 3., jet ze dvou roach/hydro/speedling 200 army all-in push. Tomu se bez hromady sentry, nějakého toho stormu(tady fakt nevím, jestli to stihnete, radši bych vzal kolosální biač) neubráníte. Taky se to muší zjistit, časem poznáte. Tohle jsem potkal jenom 4x s 50 % úspěšné obrany a jako fakt to bylo po haluzi, kdy to protivník zdupal.
Další editek:
- jde to i bez kolosální biač, optional(plošná dmg nutná)
- lze jet 2 base death ball složený z pár lotů, stalkerů, hromady void rayů a kolosálních bičíz, prakticky nezničitelné :o). Pokud jste frajeři, přihoďte so carriers a expu :o).
- jakmile má zerg bráněné base proti phoenixům, tak je rozhoďte jako spottery po mapě a zapomeňte, že jsou. Pokud protivník šel do hyder, stáhněte je k sobě a hydry si klidně pozvedejte :-)(to platí hlavně v případě, že zerg šel do mutalisků a pak switchnul ve chvíli, kdy vy máte mnogo phoenixů a nevíte co s nimi ;)).
Popis replayů:
- hmmpf tak asi nějak takhle, akorát rychleji, precizněji a lépe :-) (jo a nenechte si tak blbě sejmout ty VR jak já :D)
http://deacon-frost.wz.cz/SC2/The%20Shattered%20Temple%20-%20PvZ.SC2Replay(více PvZ aktuálně nemám :))
Komentáře, názory sem. Jsem ochoten něco málo poradit i z druhé strany(aneb co tento stylutak asi nejvíce bolí), ale osobně si nemyslím, že byste to měli nějakou šanci potkat. Tohle stojí a padá na použivání abilit(kvalitní stormík, FF, GS, dobrý odhad army, časování obrany atd. atd. atd.), death ball stojí a padá na a-move... :-)