StarCraftCZ.com


Fórum o pokračování slavné RTS.
Právě je čtv 28. bře 2024 12:00:24

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 49 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: 2. Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 13:57:29 
Offline
Uživatelský avatar
 ICQ  Profil

Registrován: ned 29. srp 2010 20:36:09
Příspěvky: 456
Bydliště: Opava
Dobrý den přátelé :D

Minule jsem se trochu zaměřil na nestandardní jednotky Zergů a pokusil se trochu osvětlit jejich mechaniku a využití...Podle reakcí ( které mně mimochodem potěšili a po dlouhé době to celé nesklouzlo k debatě o OP terranech :) ) jsem se rozhodl pokračovat v tomto seriálu.
Dnes bych se rád zaměřil na celou filosofii Zergů jako celku. Jak už jsem psal předtím jak Terran tak Protoss jsou v podstatě klasické RTS rasy/strany/frakce ( nebo cokoliv chcete :) ) a hraní za ně spadá do klasického modelu
- vybuduj základnu
- postav jednotky
- zaútoč
- ?????
- vyhrej :)

Zergové jsou naprosto odlišní a pro highlevel je třeba pochopit jak za ně vlastně správně hrát... Mám to štěstí, že jsem měl možnost projít si celou cestu od Bronzu ( po 4 disconectech při placement zápasech :) ) až po současný mid level diamond během relativně krátké doby. Tento fakt mi pomohl setkat se s hráči kvalit naprostých amatérů až po opravdu výborné protivníky ( kteří mi často naklepali :D )...Došel jsem k závěru, že fakt který odlišuje špatného Zerga od dobrého Zerga je především styl, jakým hraje! - A tím teď nemyslím, kvalitu makra/micra. Bavím se teď především o celkovém nepochopení rasy a snahy hrát ji způsobem, kterým zkrátka nebyla vymyšlena. V ideálním případě to vypadá takhle :

Ok, hraju Zerga...mutuju drony...overlord na scout...ok našel sem protivníka, mám 200 peněz - stavím spawning pool... mám pool začínám stavět lingy a královnu... přidám roache... ok mám toho dost, jdu na útok... kurva Terran mi to celé rozstřílel a jde do mojí báze... IMBA / ragequit.

Jasně, že trochu přeháním...ale opravdu jenom trochu, protože tohle je v podstatě způsob, kterým byste byli schopni v normální strategii a s normální rasou vyhrát +/- 50 procent zápasů. Když si však vemete Starcraft a Zergy, dostanete příšerně naprdel a s pláčem budete urputně klikat na tlačítko uninstall :)

Pojďme si tedy rozebrat jak vlastně za toho zerga hrát tak, aby jste byli pro soupeře rovnocenný protivník. A jako vždy si to pěkně shrneme do bodů s krátkým infem "proč tomu tak je"

CHARAKTERISTIKA ZERGA :
-Zerg je REAKČNÍ, MACRO ZAMĚŘENÁ A DEFENZIVNÍ RASA!

REAKČNÍ je zerg především proto, že téměř nikdy neudává styl a tempo hry. Pokud se budete snažit toto popřít, nemůžete vyhrát! Ptáte se proč ?
Každá jednotka Zergů má svoje specifické využití, tudíž jsou všechny jednotky VELMI málo universální! Když se budete snažit udávát tempo hry tím, že se na začátku rozhodnete "Ok, pojedu Roache ať to stojí co to stojí a pushnu ho!" dopadnete tak, že Vás Terran při prvním scoutu odhálí, postaví maraudery za wall a rozseká Vás jako děcka...Potom to obrátí pushne Vás a je to GG
Řešení :
-Naučte se minimálně dva standardní opening buildy (14ex,14pool : 15 hatch,14 pool ), které Vás nesvazují jedním tech směrem a buďte připravení se PŘIZPŮSOBIT tomu, co na Vás chystá Váš protivník.
-S tím také souvisí scoutování, mějte VŽDYCKY! 1-2 lingy pod protivníkovou rampou! Pokud vám je zabije ihned pošlete další - tak uvidíte zda šel na útok, nebo se chtěl jen zbavit scouta, případně buduje expanzi. Mějte taky vždycky 1-2 Overlordy poblíž protivníkova mainu... Pokud si nejste jistí, co se chystá klidně jednoho overlorda obětujte na scout( kolem 8-10 minuty ) ! Věřte, že se těch 100 minerálů vyplatí, protože brzký scout třeba stargatu Vám dá prostor se připravit na nejhorší!
-Naučte se hard a light countery na jednotky! Je velmi důležité vědět, kolik a jakých jednotek potřebuju na odražení toho a toho útoku!
-Naučte se Tech Tree zbylých ras. Pomůže Vám to odhalit soupeřův záměr!
-Nestavějte zbytečně moc jednotek do zásoby! Vím, že kolikrát máte pocit, že útok každou chvíli musí přijít, ale pokud se budete držet mé rady ( scout u rampy ), nebudete supply blocknutí ( viz minule) a budete správně spravovat líheň larev máte velkou šanci odrazit jakýkoliv early - midgame push. Jediná vyjímka je menší skupina zerlingů, kterou byste vždycky měli mít k dispozici, jak na obranu dropů tak na harras protivníkovi těžby.
-Pokud máte menší údernou jednotku (speedlingy ) poblíž protivníkova mainu/expy a vidíte, že se chystá na útok... nechte ho kousek odejít a potom mu naběhněte na těžbu! Counterattack je většinou lepší než útěk do báze, protože kolikrát donutí protivníka vrátit se a Vám dá prostor se ještě líp připravit.

MACRO orientovaný je Zerg už samotným designem jednotek a budov... Upřímně Zerga stojí Expa nejmíň peněz a plus mínus se jezdí velmi brzy ( buď fast na 15 hatch, anebo kolem 21 22 ). Vím, že tady proběhla debata ve stylu "Na co Zerg potřebuje tolik expanzí...atd". Fakt je takový, že 1base Zerg nemůže vyhrát protože nebude schopen postavit efektivní útočné jednotky... Pojďme si shrnout pár faktů
-Zerg MUSÍ mít vždycky o Expanzi víc než soupeř!!! O tomhle nehodlám diskutovat - realita je taková, že terran je schopný z jedné báze udělat vše od hellion/reaperu harrasu to tank/thor drop, MMMball, banshee/viking harras. Protoss je schopen z jedné báze udělat 4gate push ( což je v současnosti jediné co potřebuje na win :) ) nebo VR rush. Zerg si z jedné báze postaví Zerlingy, Roache a Královnu - jak vidíte army hodná vítězství :-/
Proč tomu tak je ? Především kvůli plynu! Jakákoliv lepší jednotka stojí strašné množství plynu a 4 gejzíry jsou pro Zerga MINIMUM!!! Na lategame ultralisky/broodlordy potřebujete 3, lépe 4 základny ( tj 8 těžeb plynu ! )... a spravovat 4 základny chce mít dobré Macro
-Zerg se musí naučit vychytat poměr kdy stavět Drony a kdy Jednotky na boj! Ideální stav je 30 Dronů na základnu ( 24 minerály + 6 plyn ), ale realita je často jiná. Přesto, NEZAPOMÍNEJTE stavět Drony!!! Pořád co to pujde!!! nejvíc na světě!!! je to fakt důležíté, protože pak najednou zjistíte, že máte sice 4 expanze ale v každé Vám těží 10 drone = Epic Fail a instantní Loss ( utratili jste peníze za Hatche ale netěžíte = zbytečná investice ). Pokud se necítíte komfortně při stavění dronů bez armády, zkuste jako první budovu postavit druhou hatchery k vám do základny! produkujte drony z obou ( plus inject larvae samožřejmě ) a uvidíte jak rychle jich budete mít 30 a přitom se nemusíte bát ztráty expanze. Až Vám přejde do krve budování mass dronů, můžete začít stavět hatch na naturalu :) a nebát se útoku, který ne a ne přijít :)
-Pokaždé když nebudete vědět co s penězi, postavte další expanzi, případně inbase hatchery, investujte do upgradů a stavějte Overlordy! Zergovi trvá, než má plnou saturaci na těžbách, ale jakmile to příjde, spousta hráčů najednou neví co s pěnězma!

DEFENZIVNÍ! je Zerg po většinu času, zatímco si rozjíždí macro. V podstatě Váš cíl, jakožto Zerga je být krok napřed před oponentem, scoutovat co se děje, bránit se možnému harrasu/pushi a budovat si těžbu! Útok probíhá vlastně na bázi counterattacků po protivníkově chybě. Tady jsou nějáké fakta na zvážení
-Díky overlordům a creep tumorům máte obrovský map control! Nemělo by se tedy stát, že si nevšimnete dropu do základny! mějte overlordy rozmístěné tak aby jste vždycky měli pokrytý perimetr kolem základen a viděli co přichází!
-Královna je lepší antiair než spore colony, Spine Crawler je při obraně lepší investice než ling/roach - stojí vás jen 100 minerálů a jednu larvu ( ze zbytku stavíte drony ! ) takže máte prostor i při útoku neustále pumpovat ekonomiku!
-Věžky nejsou ostuda! Přebytek peněz je lepší investovat třeba i do věžek, než si je nechávat! Jakákoliv obrana se hodí, obzvlášť proti dropům, když jste se svou armádou mimo.
-Věže se můžou přesouvat! Využíjte toho - přesuňte si již nepotřebné věže z mainu k expanzím!
-Creep je Váš kamarád i při obraně, díky němu se jinak imobilní jednotky dokáží vrátit velmi rychle do atakované základny! Je žádoucí abyste měli creep aspoň do prostřed mapy pro co nejrychlejší pohyb!
-Nedělejte tu chybu, že se zakempíte u svého naturalu a čekáte! Armádů je lepší mít spolu s creepem uprostřed mapy! Pokud budete nuceni ustoupit, získáváte cenný čas na produkci jednotek a věží! Pokud byste byli u sebe, jediné místo kam můžete ustoupit je main = tak jak tak ztrácíte expanzi!

Doufám, že jsem Vám dnes nastínil Jak vlastně správně hrát Zergy... Doufám, že Vám to pomůže zdokonalit Vaši hru!

V přístím díle nazvaném "Poznej svého nepřítele" se budu zabývat buildy protivníků, co z nich vyčíst a jak reagovat.

Do té doby zatím čau a těším se na Vaše komenty

_________________
http://eu.battle.net/sc2/en/profile/1237219/1/MaHi/
http://us.battle.net/sc2/en/profile/2976685/1/DarkHorse/

** UČÍME SE HRÁT ZERGY **
kapitola třetí - poznej nepřítele! ZvT
kapitola čtvrtá - ZvP
kapitola pátá - ZvZ


Naposledy upravil MaHi dne pát 18. úno 2011 13:28:09, celkově upraveno 1

Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:20:05 
Offline
Uživatelský avatar
 Profil

Registrován: sob 09. říj 2010 10:24:11
Příspěvky: 38
Bomba člávek, díky a na ten další se uplně mega ultrahaxlet těšim :-D

edit : btw já měl zerga za nejútočnejší rasu ve hře díky rushum a pod. Realita je asi jiná.

Taky se mi stává když jedu 1v1 že mám v poslední fázi hry 11 000 mineralu a 40 plynu.. to je na kulku do hlavy.

_________________
Obrázek


Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:34:41 
Offline
Uživatelský avatar
 Profil

Registrován: pát 06. srp 2010 12:38:31
Příspěvky: 314
MaHi píše:
Dobrý den přátelé :D
....


Gratulace, neni co dodat a rek bych, ze tvoje prispevky jsou asi to nejuzitecnejsi co jde na tomhle foru najit. Palec nahoru :) Hodne lidi vcetne do nedavna me, ma za to ze T je diky tankum a bunkrum defenzivni rasa a Z ofenzivni. Zabetonovat se v mainu s T je stejna cesta do pekla, jako se Z neustale tlacit a krmit nepratelsky jednotky killama :D

Btw. Nechce nekdo sepsat (prip. prelozit z TL) neco podobnyho pro P a T?

_________________
Obrázek
Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.


Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:35:43 
Offline
 Profil

Registrován: pát 08. říj 2010 15:42:44
Příspěvky: 97
jn to se mi tky stava ze mi mineraly prebejvaj ale mozna kdybych postavil crawlery a tim vlastne i dalsiho drona tak to bude v poho ale toho plynu mam vzy malo jakmile prejdu na hydralisky tak to zacne ubejvat

_________________
Obrázek


Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:36:24 
Offline
Uživatelský avatar
 ICQ  Profil

Registrován: sob 07. srp 2010 21:14:31
Příspěvky: 286
Bydliště: Tábor
Peknej clanek :) tesim se na dalsi

_________________
Aklain:stfu... add to ignore list


Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:38:56 
Offline
 Profil

Registrován: úte 27. dub 2010 7:04:40
Příspěvky: 1097
Hezké, velmi poučné, k části Macro nemám do dodat.

Přesto si myslím, že Zerg není reakční a defenzivní rasa. Zvlášť ZvT vyhrávám pouze tehdy, když se mi podaří harassem soupeře locknout v jeho obranném prostoru (zpravidla main + 1 expa, té u Terrana na většině map nezabráníš), já jsem ten, kdo ho neustále prudí, útočí, něco na něj zkouší a mezitím techuju a rozlézám se. A pak ho smetu prostě množstvím. A obráceně, když hraju Terrana, prohrávám proti přesně takovýmhle Zergům a vyhrávám nad těmi defenzivními.

V PvZ popravdě nevím, to je dle mého názoru asi nejvybalancovanější matchup, hraju ho strašně rád z obou stran a nemůžu s určitostí říct, zda vyhrávám za Zerga častěji, když hraju obranně a reakčně, nebo když jsem já ten od začátku agresivní.

A ZvZ? Tam to bez té agrese snad nejde :)

_________________
Obrázek

Vlastní blog o SC2 - http://pralev-sc2.blog.cz/


Naposledy upravil Pralev dne pon 11. říj 2010 14:39:41, celkově upraveno 1

Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:39:27 
Offline
 Profil

Registrován: čtv 26. srp 2010 9:20:27
Příspěvky: 307
Mě jen tak trochu zaráží proč si myslíš, že jsou zergské jednotky neuniverzální ale spíš jednostranně zaměřené. Vždyť naopak zerg má snad nejméně jednotek, které mají damage rozdělené podle toho jestli je cíl light/armored, takže např. hydra nebo mutalisk jsou podle mě spíše archetypem univerzální jednotky. Roach díky univerzálnímu damage a tím že je ranged (i když s nevelkým dostřelem) je také celkem uviberzálně využitelný. Nějak by mě tu docela zajímalo porovnání s ostatními stranami, vim že to co píšu nění v kontextu tvého hezkého guide nijak důležité, jen jsem o tom chtěl trochu podebatovat a třeba se něco dozvědět.


Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:40:25 
Offline
 Profil

Registrován: pon 06. zář 2010 17:17:08
Příspěvky: 320
Výborná práce [jakto že mezi smajlíky není palec nahoru?]...
Sice za zergy nehraju, ale rád si to přečtu a taky mě to trochu pomůže když proti nim hraju. Škoda, že tu nikdo jiný nerozebírá ostatní rasy. Je to MNOHEM užitečnější než diskuze o OP. Určitě pokračuj.
Tinta: Když mě nějakou dobrou guide najdeš možná bych to přeložil (o terranech)

_________________
Obrázek

Weezing.856


Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:41:29 
Offline
Uživatelský avatar
 ICQ  Profil

Registrován: sob 07. srp 2010 21:14:31
Příspěvky: 286
Bydliště: Tábor
Citace:
Hezké, velmi poučné, k části Macro nemám do dodat.

Přesto si myslím, že Zerg není reakční a defenzivní rasa. Zvlášť ZvT vyhrávám pouze tehdy, když se mi podaří harassem soupeře locknout v jeho obranném prostoru (zpravidla main + 1 expa, té u Terrana na většině map nezabráníš), já jsem ten, kdo ho neustále prudí, útočí, něco na něj zkouší a mezitím techuju a rozlézám se. A pak ho smetu prostě množstvím. A obráceně, když hraju Terrana, prohrávám proti přesně takovýmhle Zergům a vyhrávám nad těmi defenzivními.

V PvZ popravdě nevím, to je dle mého názoru asi nejvybalancovanější matchup, hraju ho strašně rád z obou stran a nemůžu s určitostí říct, zda vyhrávám za Zerga častěji, když hraju obranně a reakčně, nebo když jsem já ten od začátku agresivní.

A ZvZ? Tam to bez té agrese snad nejde



To ze je zerg reakcni rasa je pravda a da se hrat jak defenzivne tak agresivne :D. vzdycky je lepis bejt agresivni ale jde o to to stihat :-D

_________________
Aklain:stfu... add to ignore list


Naposledy upravil Chelios dne pon 11. říj 2010 15:53:31, celkově upraveno 1

Nahoru
Odpovědět s citací  

 Předmět příspěvku: Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola druhá - Poznej sám sebe !
PříspěvekNapsal: pon 11. říj 2010 14:42:31 
Offline
Uživatelský avatar
 Zobrazit autorovy stránky  ICQ  Profil

Registrován: stř 01. zář 2010 21:09:48
Příspěvky: 749
Bydliště: krkonose
gj, dobre napsano, je videt, ze jsi hru za zergy pochopil, tak to jen trosku shrnu/doplnim (pro ty co chapou zakladni mechaniky hry za zerga):

1) je dobre mit vsude po mape overlordy, hlavne kolem vasi a protivnikovy zakladny (kvuli dropum) + na ostrovech (kvuli tajnym expam),
-sirte creep co to jde (vidite co se na nem deje + mate bonus na rychlost)

2) u xelnaga vezi, u soupere a vubec idealne v urcitych intervalech po cele trase mezi vami a souperem a na vsech expach mejte rozstrkane zerglingy (staci jeden patrolujici mezi dvema expami)

3) dokud muzete, tak stavte na rozpumpovani tezby jen drony (krom prvnich par zerglingu), obzvlast na zacatku, souper vetsinou zpocatku nevystrci nos z baze (pokud nejde nejaky rychly push/rush) a pokud ano, tak zerglingem na souperove expe to vcas zjistite a muzete vyrobit armadu na obranu
(krom nekolika vyjimek, jako treba 4gate, na ktery je lepsi mit neco prichystane, protoze ho vetsinou zjistite, az kdyz souper vyleze z baze s celkem uctyhodnou armadou)
-je dobre se naucit, po jake dobe mate zhruba cekat souperuv utok (a jakeho typu) - napr. v 7:00 toss utoci kdyz jede 4gate, v 3:00 muzete cekat souperovy lingy, pokud jel na male mape 6/7pool atd.

4) vrele doporucuju jezdit hodne brzy 3. hatch v bazi/na rampu, umozni vam to mnohem rychleji reagovat na situaci ve hre nez kdyz mate hatchky na zacatku jenom dve

5) nesnazte se za kazdou cenu utocit, pokud si nejste jisti, ze soupere svym utokem rozdrtite, pokud mate vyhodu, tak si radsi rozjedte dalsi dve expy a vytechujte treba na ultry/broodlordy..
-pokud se vam dari drzet soupere v zakladne pomoci mutalisku/banelingu/cehokoliv, tak je idealni cas na udelani expy

_________________
Obrázek Obrázek


Nahoru
Odpovědět s citací  

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 49 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group  
Design By Poker Bandits     
Updated By phpBBservice.nl  
Český překlad – phpBB.cz