Myslím, že celkově je ta diskuze trochu odtržena od reality. Co se týče té rady nechat pět stalkeru v bazi jako obranu pred deseti mutalisky..to je špatně, jelikož v době, kdy má zerg deset mutalisků, je už protoss na dvou bázích, což znamená, že by tam těch stalkerů musel mít deset (stíhat mutalisky z jedné mineral line do druhé není dost dobře možné, a to ani s blinkem) a pak by tedy byl jakýkoliv útok neúčinný.
Nejjednodušší způsob, jakým se s mutalisky vyporadat, kdyz vyscoutujete, že je soupeř jede, je udělat v mineral line tři cannony. je to mnohem efektivnější než tam mít tři stalkery a umožní získat dost času na přípravu pořádného counteru v případě, že zerg nic jiného než mutalisky neprodukuje. Mutalisky nejsou bojové, ale harasující jednotky(když jich není 40), takže se nemusíte bát, že vás zerg přejede, když do těch cannonů zainvestujete.
Zazněly tady rady ohledně phoenixů.. Jasně, teoreticky jsou hard counter, ale jestli se na vás žene šest mutalisků a vy nemáte postavený stargate(častý scénář), těžko zerga doženete. Kromě toho vyžadují neustálé mikro a kontrolu, tzn. nejde jako v jiném případě hodit zealoty před vaši armádu, zmáčknout G, A-move, naklikat pár F a jít na cigáro nebo makrovat. Proto bych ve většině případů raději volil blink+mass stalkery+UPGRADY, tuhle kombinaci vyuzijete mnohem lépe v případě, že zerg provede tech switch.
Někdo psal, že je důležité zerga k mutům nepustit..s tím rozhodně souhlasím, pakliže na něj budete vyvíjet tlak, nemůže si dovolit do mutalisků investovat. Využijte toho, že je zerg nazačátku hry nejslabší rasa! Já muty potkám zhruba v jedné hře z deseti, protože soupeř musí na začátku investovat do obrany a roachů, které counteruji mass stalkery, což má pěkný psychologický účinek, jelikož když soupeř vidí tolik stalkerů, muty jsou to poslední, na co pomyslí. V late game pak místo mutalisků musí vyrábět corruptory.
edit: omluvte prosím případné chyby a výpadky v diakritice, celé jsem to psal z mobilu