Cassper píše:
No jo, holt jsem "jen" platina. Tyhle fígle patří o ligu výš
já myslím, že tahle diskuse ukázala, že je naprosto jedno, z jaké ligy člověk je, protože i v té nejvyšší se najdou tací, kteří nechápou elementární věci ve hře.......
tímto bych si dovolil OT ukončit (měl by to tady usměrňovat nějaký moderátor) a vrátit se zpět k podstatě tohoto threadu, tedy pomáhat protossům proti terranům. Viděl bych to tak, že tady budou P postovat replay/problémy/taktiky a ostatní jim budou poskytovat feedback, bez zbytečných odboček.
takže já začnu:
PvT FE (aka rychlá expanze), hlavním zdrojem Day9 + mé úpravy
proč: protoss s jednou základnou proti terranovi s jednou základnou nemá šanci, a to ze 2 důvodů: 1) Základní jednotky terrana (marine, marauder) jsou cost-efektivnější než jednotky protosse (sentry, stalker zealot). 2) Mules. Málokdo si to uvědomuje, ale muly jsou tím hlavním důvodem, proč je (nejen) 1 base terran tak silný. Zkuste se podívat na replaye nějakých dobrých terranů využívajících muly a zkontrolujte income tab. Myslím, že budete velmi překvapeni
jak: 9 pylon, 12 gateway (+ scout), 13-14 gas. Jakmile je dostavena gateway, začněte cyber core, jakmile to půjde, začněte stavět prvního zealota. Při tom pořád stavíte proby. Důležitá věc: nestavte druhý gas! Když je cyber core dostaveno, začněte stavět stalkera a techujte warp gate (tady jsou dvě možnosti s chrono boostem, buď budete chrono boostovat zealota + stalkera a budete s nimi agresivní, nebo chrono použijete na cyber core. Závisí to na scoutování a vašem stylu, jestli ale má terran wall, agrese je asi zbytečná). V okamžiku, kdy po tomhle nastřádáte 400 minerálů, postavte expanzi. Hned po postavení expanze nastřádejte na druhého stalkera, můžete použít chrono. Následně postavte další 3 gatewaye. Pořád zůstáváte na 1 plynu!
follow up: základem této strategie je v brzké fázi mass T1 army složená ze stalkerů a zealotů. Ve většině případů je optimální poměr 3 stalkeři : 2 zealoti. Jakmile přiměřeně roztěžíte druhou bázi, přidejte další 2 gatewaye, gas, robo na observera a twilight council na upgrade rychlosti pro zealoty, co nejdřív pak další 2 gatewaye. Nepřetržitě vyrábějte jednotky, připravte se na třetí expanzi a když to bude možné, templar archives, což znamená začít těžit i ze zbývajících 2 gasů. Po uvedení třetí expanze do chodu byste měli mít dostatečně velký income na produkci z 12 gatewayí + upgradování. Jestli jste v téhle fázi pořád na živu, můžete vést s terranem vyrovnaný boj.
problémy: hlavním je pozdní stavba observera, což znamená nedostatek informací o činnosti terrana a nemožnost obrany proti cloaked banshee rushi. Základem úspěchu je dobrý scouting a čtení hry (proto je tahle strategie určena spíše pro plat/diamond, jelikož v nižších ligách jsou poměrně rozšířeny všelijaké alliny, které jdou bránit docela složitě). Staví tech lab a maraudery? Super, pak se o banshee nemusíte starat. Staví reaktor a mass mariňáky? Možná přijde tří baracksový MM rush, takže bude třeba přestat stavět proby a rychle postavit 2., 3., 4. gateway. Nestaví nic? Pak místo 4. gatewaye postavit robo, v případě že jde o cloaked banshee by observer měl dorazit předtím, než stačí terran udělat moc velké škody. A jestli se přece jen chystá na nějaký MM rush, je možno postavit pár immortalů.
závěr: strategie, jak jsem ji načtrl, je obecná a záleží hlavně na tom, co bude dělat váš soupeř. Já jsem proti terranovi hrál s FE asi patnáctkrát. Zhruba v polovině her se terran rozhodl pro nějaký brzký útok (z toho jsem asi 2x-3x rychle prohrál, zbytek vyhrál), v druhé polovině zvolil taky expanzi. Jestliže terran expanduje, vy okamžitě musíte expandovat podruhé a budete pak ve výhodě, jak s ní naložíte, je na vás. Když se terran zakempí na 2 bázích se siege tanky,
neútočte, jen dál expandujte, upgradujte a znemožněte mu expandovat potřetí. Už jsem prohrál bezpočet her způsobem, kdy jsem měl 180 vs 140 supply výhodu, chtěl hru ukončit a po 10 sekundách jsem za stavu 90 vs 130 psal gg.
otázky+návrhy: můžete pokládat