StarCraftCZ.com
https://forum.starcraftcz.com:443/

4. Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP
https://forum.starcraftcz.com:443/viewtopic.php?f=32&t=1012
Stránka 1 z 7

Autor:  MaHi [ úte 25. led 2011 11:17:22 ]
Předmět příspěvku:  4. Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

Oi! hipící :shock:

Mám tady pro Vás po dlouhé době další kapitolu naší malé Zergské příručky... Po patchi mám odehráno okolo 100 her, takže už jsem něco málo pobral a jsem tudíž schopný přijít s pár radami pro Vás, méně šťastné Zergy o_O

Dnes bych se rád zabýval - alespoň pro mně - nejsložitějším matchupem vůbec :
Zerg Vs Protoss.
Ptáte se proč nesložitějším? Inu, i před patchem to bylo velmi těžké ( hlavně z důvodu špatné možnosti scoutu ) a pokud jste nehráli s vyloženým noobem/lamerem/totálním kokotem, bylo VELMI složité Tosse porazit. Blizzard to asi viděl jinak a tudíž buffl Phoenixe a zlevnil observra, což dalo Tossovi dominanci v jediném prostoru, kde jí dříve neměl - v Map controlu!

Co to pro nás Zergy ve finále znamená?
1)Za prvé se objevilo hned několik nových air strategií, které - pokud se na ně s dostatečným předstihem nepřipravíte - znamenají většinou autoloss, nebo alespoň obrovské zpomalení vašeho macra a následný autoloss o 10 minut později...
2)Zvykněte si, že po mapě Vám teď líta daleko víc neviditelným mrdek ( = observerů ), které checkujou Vaše potencionální expy a pohyb Vaších jednotek.
3)Minimálně z 80 procent můžete zapomenout na Mutaharras, protože je velmi lehké i s velmi špatným micrem Phoenixama pozabíjet neomezené množství Mutů ( = waste Vašeho plynu )

Dnešní kapitolu budu koncipovat podobně jako ostatní s tím rozdílem, že u Tosse se hra přesune do midgamu pouze v případě jednoho openingu , takže si to prolítněme ať to máme za sebou a můžeme jít povraždit pár těch žlutých rádobypredátorů...

OBECNĚ :
V první řadě Vám dám jedno doporučení! SCOUTUJTE!!!! Fakt je to absolutně nejvíc nejdůležitější součást hry proti Tossům.
Dronem koukněte na plyn 1 plyn je většinou 4gate, 2 plyny znamenají tech ) a snažte se ho udržet v jeho mainu těsně do doby dokud nevyleze Stalker, potom zdrhněte protože blokne rampu a vy o drona příjdete.
(GOSU TIP : Dronem klikněte na jakékoliv minerály = projde i jednotkama a tudíž Vás Zealot blokující rampu nezajímá )

Po bloknutí rampy potřebujete obětovat Overlorda ( dávejte si pozor aby jeho smrt k něčemu byla - není nic horšího než přijít o Ovího, který nic nescoutnul ), nicméně je to opravdu důležité! Oviho pošlete na smrt okolo 5:00, to je většinou čas kdy se začínají warpovat Gate na případný 4gate a vy budete mít dost času se připravit.
(GOSU TIP : Ve chvíli kdy ztrácíte Ovieho, stavte vždy 2 další - za předpokladu, že na to máte peníze )

Můj Standardní opening proti Tossovi je na skoro všech mapách ( kromě Blistering Sands ) 14 extractor, 13 pool, 100gasSpeedlings, Expanze, co bude dál záleží především na tom co vyscoutujete!!!

Pojďme si teď probrat jednotlivé Tossovské openingy, které můžete očekávat, jak na ně reagovat a co z nich může vylézt :)

1)Proxy 2gates into Mass Zealot :
Tohle je asi nejteplejší věc z celého Starcraftu 2! Fakt si myslím, že hráči, kteří Vám do nějakého slepého místa základny ( kam ani neposíláte scouta a kudma neletí Overlord ) postaví Pylon a 2gate a začnou massovat Zealoty s rally pointem do Vaší základny by měli být utraceni. Tohle se opravdu těžko brání a pokud to protvník vyloženě nezadupe, není moc velká šance to přežít. Varianty jsou dvě - buď si téhle sračky nějákým zázrakem všimnete včas ( = protivník to zadupal ), anebo ne ( od toho se pak odvýjí zbytek )!
Pokud ano, pošlete IHNED aspoň 5 dronů ničit pylon ( = no pylon, no zealots ). Pokud je protivník chytrák, postavil pylon do rohu a zastavěl ho 2 gatema= v tom případě nechte drony těžit, stejně nic nezmůžou a Vám pochybí peníze!
Jestliže jedete mnou doporučené 14ex,13pool, měl by být pool hotový ještě před prvním Zealotem. Pokud ano IHNED stavte věžku, queenu a aspoň 4 lingy ( samozřejmě jak Vám to finance dovolí, ale ta věž je nejdůležitější ). Kašlete na ling speed ( zůstane Vám 100 gasu na roache ), drony z plynu pošlete na minerály a jak to půjde stavte Roach Warren! Věž s Queenou a pár lingy by měly udržet pár zealotů, do té doby než vylezou první roachové ( hlavně bacha na Supply Block, potřebujete postavit rychle dalšího overlorda ), s kterými už není problém na creepu ubránit jakékoliv množství Zealotů... Pokud se dostanete do této fáze, Toss většinou leavne ( já osobně posílám třeba 6-10 lingů k němu do základny, zatímco on se snaží zabít roache v mojí základně )...
Pokud si téhle sračky nevšimnete včas a nedejbože třeba začnete stavět expu... Napište FU FUCKING PROXY GATING NOOB a leavněte... To je asi to nejlepší co zmůžete a příští hře si budete dávat pozor :)

2)Proxy Cannon rush
S tímhle se setkáte většinou v nižších ligách ( ale vyjímka potvrzující pravidlo se taky občas děje ). Pokud najedete dronem na scout a nevidíte nic postaveného, měli byste zbystřit! Buď je to proxy 2gates( o čemž jsem už psal, ale to už ste v háji protože teď už je pozdě s tím něco dělat ) anebo Vás soupeř chce zavěžkovat...
Já osobně si nechám drona VŽDY! V tossově základně! Později se může hodit :) Hlavně něják nenápadně :P
Nutnost je postavit si spinecrawlery na creep tak aby stříleli na nově se stavějící cannony, ale zároveň nebyli pod palbou již postavených! Chce to trochu cviku a praxe, ale po čase to dostanete do oka.
Důležité je nepanikařit. Berte to tak, že Toss investuje VEŠKERÝ svůj příjem do tohoto cheesu, takže dokud staví nové a nové věže, nemá prachy na nic jiného! Ve chvíli, kdy se cítíte bezpečně, postavte Roach Warren ( Pamatujte, že dokud neutrácíte plyn a jste v takové nátlakové situaci, je skoro vždy dobré poslat drony z plynu na minerály a vrátit je tam až ve chvíli, kdy je plyn třeba ) a teď přichází zlatý hřeb večera! Pokud máte stále drona u něj v základně a on o něm - nedejbože - třeba neví ( protože pokud jste ho scoutli a zahráli to tak, že jedete pryč, nicméně jste zůstali někde v blind spotu, tak o něm v 99 procent neví, protože se plně soustředí na svůj gosu skill věžkování ), postavte do nejvzdálenějšího rohu jeho základny Hatchery!!! Jakmile je dostavěná, máte téměř 100 procentně vyhráno, protože on se k Vaší těžbě nedostane, nicméně Vy mu z ničeho nic naletíte do těžby Roachema s Queenou, krytou věžkama... To ho většinou rozmrdá, protože i když mu nekilnnete všechny proby, nemůže těžit=nemůže stavět, nemůže se Vám dostat na Vaší těžbu=Vy si můžete stavět co chcete a posleze i zabít :)
U mně tahle taktika funguje skoro vždy, samozřejmě když Vám drona scoutne, můžete odjet a udělat si někde normálně fungující Expu= Dvojitý příjem minerálů a následné přemakrování soupeře.
Důležité je neútočit na věže pokud vyloženě neohrožujou Vaší těžbu. Akorát se o to rozstřelíte a příjdete zbytečně o peníze

3)4gate rush/push
4gate je asi tak nejsilnější push/rush strategie ve hře. Dobře zahraná přichází okolo 6 minuty a pokud jste ji nescoutli a nevíte o ní, jste na 99 procent mrtví. Pokud čelíte této taktice, musíte si uvědomit jednu věc... Tohle není strategie, která by Vás měla zdržet, oslabit, nebo poškodit... 4Gate je ultimátní strategie, která má jediný cíl - Instatně Vás zabít!!!!! Proto se k ní taky tak musíte stavět! Pokud to ubráníte, máte velkou šanci hru vyhrát, pokud to neubráníte jste mrtví!
K 4gate si napíšeme pár bodů
a)Pokud scoutnete 4gate, měli byste přestat stavět drony okolo 31 foodu a začít stavět bojovníky, taky NIDKY netechujte!!! zůstaňte pěkně na Tieru 1
b)Bránit se 4gate dá Speedlins+věže, Speedlings+Roaches, Speedlings+4Queens, mass Roaches...Volba je na Vás :) Já osobně jsem to řešil Speedlingama s věžkama, nicméně Tossové se konečně správně naučili používat force field, takže teď do toho míchám i Roache a Queeny. Důležité je nenechat si o ty forcefieldy rozstřelit svoje lingy... Pokaždé je lepší si je stáhnout a počkat než FF zmizí. Pokud se Vám podaří zničit vlnu útoku, snažte se postoupit dál ( je vhodné mít co nejvíc rozšířený creep, i za cenu inject larvae ) a zničit Pylon/probu...
Bránit 4gate je celkem intenzivní záležitost a pokud uděláte chybu, většinou prohrajete...Snažte se proto zbavit se co nejdříve Sentries, roachema střílejte do zealotů a ustupujte a jakmile se otevře okno naběhněte dozadu za Stalkery s Vašimi lingy a dejte attack move... NIKDY neútočte lingama na Zealoty= instaloss

4)DT Rush/Void Ray Rush
K tomu není moc co napsat... V obou případech se jedná o taktiky, které buď scoutnete a v tom případě jste připravení a nemáte problém se jim ubránit/následně vyhrát, protože protivník investoval strašné peníze a čas do něčeho, co vůbec nefungovalo. Jen pro pořádek - Void raye odrazíte mass queenama/hydrama/spore colony. DT rush zabijete jakýmkoliv detectorem = spore colony/overseer a pár věžek k těžbám.

5)Immortal Drop
Tohle poznáte podle velmi rychlého robotics baye... Nejčastějí se Imortal drop hraje na close Air pozicích, třeba na Lost templu, nebo Metalopolis. Je fajn postavit si k těžbě jednu věžku a aspoň 2-3 queeny ( těma pak focusovat Warp Prism )... Imortal dorazí většinou dropem a přes Warp prism se začnou warpovat Stalkeři/Zealoti...Takže klasická kompozice Roach/Speedling by měla vyřešit situaci...

Všechny tyto taktiky jsou postavené na tom, že je nečekáte... Jakmile se Vám podaří je dobře scoutnout, přestávají být problémem!

6)3gate/Expand into : ?

Pokud se Toss rozhodne nebýt agresivní, máte možnost masivně dronovat! To znamená dronovat fakt hardcore až do zhruba 40-50 food limit dronů ( podle situace, samozřejmostí je ling před soupeřovým mainem, potom jeden další kousek za a nakonec jeden uprostřed mapy - Ať víte kdy příjde útok ). Pokud máte opravdu dobře rozjeté macro a dáváte si pozor na supply block, není problém potom v případě útoku vyrobit najednou třeba 20-30 roachů/hyder.
Taky byste neměli zapomínat na základní zergské pravidlo = Být vždy alespoň o jednu expu dál než Toss/Terran! Všechny expy pěkně propojit creepem a všechny pořádně saturovat!
Z téhle strategie může Toss switchnout do midgamu hned několika způsoby... V každém případě bude Vaše hlavní složka armády Roach/Hydra, pokud možno upgradnutí 1/1, 2/2 s rangem, rychlostí a burrowem... Zbytek potom doplníte podle toho co scoutnete ( nejčastěji ale Corruptory )

MID GAME :

Jak už jsem naznačil, do midgamu se hra dostane pouze pokud se Toss nerozhodne pro nějáký 1base Allin ( které jsme si rozebrali na začátku ) Vycházejme tedy Z openingu 3gate/expand, který je taky nejčastější. Jak se ale může vyvinout ?

V první řadě si musíme uvědomit, že Toss s Expanzí je opravdu silný... Díky Warpovací technologii dokáže pružně reagovat na složení Vaší armády a dokáže uživit ohromné množsví produkčních budov! Toss v midgamu má tedy většinou skoro všechny produkční budovy ( a v poslední době ne jen jednoho tech tree ) a staví kombinovanou armádu

1)2stargates phoenix Harras into Mass Air/zealots/Stalkers

Tohle je naprostá libůstka! Po buffu Phoenixů začlo spousta Tossů stavět 2 stargaty, ze kterých rychle postaví 6 phoenixů, kterýma pak vyčistí mapu od overlordů ( čímž Vás supply bloknout ) a poté neustále harasuje těžbu a queeny ( čímž Vám zpomalujou produktivitu a těžbu ), Vy jste tím pádem nuceni stavět overlordy a drony a on si mezitím namasuje armádu, kterou Vás potom přejede ( nejčastěji Zealots, Stalkers, Void Rays )...
Jako vždy, i v tomto případě potřebujete scoutnout co se děje! Jakmile uvidíte brzké Stargaty, postavte další 2 queeny ( ať máte 2 u každé hatchery ) a techujte na hydry ( co nejrychleji )... Pokud se necítíte v bezpečí postavte Evolution chamber a ke každé hatchery hoďte jednu spore colony.
Rychlost Overlordů je v tomto případě téměř nutností, protože je budete chtít co nejrychleji přesunout do základen k věžkám a queenam ( tím sice příjdete o map control, ale aspoň nebudete 3/4 hry supply bloknutí )... Pokud Vám útočí na overlordy i v základně, nebojte se je léčit! Toss to většinou nečeká a pod palbou queen často příjde o harasující phoenixe ( protože prostě CHCE toho oviho zabít :) )... Finální složení Vaší Armády by mělo být Roach/Hydra/Coruptors/speedlings jako meatshield ! Důležité je sundat nejdříve Phoenixe a Void Raye, proto se je nebojte focusovat... Jakmile jsou dole, neni problém postupným kitováním zbylou armádu zničit... Hlavně nezapomínejte, že musíte mít pořádně rozjeté macro a neustále doplňovat padlé jednotky!

2)6gates mass blink Stalkers to Colossus/High templars
Tohle je drsňárna největšího kalibru :) Abyste se s tímhle úspěšně poprali, budete samozřejmě potřebovat nakopnuté macro ( +1 težba víc než protivník ) a masivní upgrady... Základ je klasicky Roach,Hydra,Corruptor... Potřebujete aspoň 2/2 upgrady na Roache a Hydry a všechny dostupné tech upgrady... Je dobré postavit si i Macro Hatcheries jen na snadnější doplňování armády a hlavně nenechat Tosse rozjet 3 základnu... Potom je totiž skoro neporazitelný!!!!
V bitvě je důležité sundat nejdřív Colosse, pokud s nima uhýbá dozadu nenechte se nalákat a střílejte na Stalkery ( pokud byste se hnali za colossama tak Vás Stalkeří rozstřílí na sračku!!! Jakmile příjde Toss o podporu colossů je velmi lehké ho přemacrovat a zničit.
Mně osobně dělají největší problémy Templáři... Teoreticky by je měli countrovat mass roaches s obouma upgradama a burrowem, nicméně můj pomalý počítač mi neumožňuje microvat tak, abych dokázal uhýbat stormům a zakopávat je :(
Já osobně moc proti HT nevyhrávám a pokud někdo máte tipy jak na ně, prosím podělate se s námi :)

U Tossovské Late game je v podstatě kompozice jednotek neustále stejná, akorát Toss má tendence přidávat WarpGaty, podle toho jak silnou má zrovna těžbu... Takže v podstatě se v Late Game setkáte jen s variacemi těchto strategií, akorát že to není 6gates ale třeba 10gates... Reakce jsou tudíž obdobné. Problém je ten, že Toss v lategame je opravdu strašně silný a každý jeho upgrade je velmi poznat... V globále se dá říct, že Broodlordi jsou lepší než Ultralisci! Roachové s max upgradama lepší než hydry ( hlavně kvůli mobilitě a regeneraci při zakopání ) a taky, že pokud pustíte Tosse na stejné množství základen jako vy tak jste v podstatě prohráli :)

Doufám, že se Vám dnešní "krátký" článek líbí :) a bude aspoň někomu k něčemu :)
Jako vždy, pokud máte dotazy neváhejte je napsat, pokud budu znát odpověď, pokusím se Vám poradit:)

Peace yo

Autor:  Pralev [ úte 25. led 2011 11:48:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

Moc hezký whine návod :D

Z pohledu Randoma, když hraju ZvP a jedu templáře - jsem nemobilní (oproti Colossům, co přecházejí přes cliffy), takže největší problém je expandující rozlézající se Zerg.

Autor:  MaHi [ úte 25. led 2011 11:52:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

Proč whine ? Prostě sem to napsal tak jak to cítím a nemám pocit, že bych zrovna něják whinoval

Autor:  TomAceCZ [ úte 25. led 2011 12:36:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

paradne napsany, uplne zergum zavidim:)

Autor:  BNDR [ úte 25. led 2011 12:45:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

funny crytopic :lol: tosove jsou proste imba

Citace:
...Napište FU FUCKING PROXY GATING NOOB a leavněte...

ololol... dobre receno :D kdyz hraju proti randomu a typek dostane zerga tak pisu podobnou vetu, jen krom "PROXY GATING" pisu "6-pool"

edit: vetsinou ale typek vykape na block, tak misto leavnuti doplnim smajlika "iXDé"

Autor:  MaHi [ úte 25. led 2011 12:56:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

Tohle nemá být ani funny ( no možná trochu ) ani crytopic ... Tohle je prostě další díl mojí famózní práce na téma Zerg ve Starcraftu 2... To, že je teď situace taková jaká je, je prostě fakt a nikoliv moje brečení... Jinak myslím, že v celém článku nepadla ani jednou zmínka o tom, že by byl Toss imbalanced nebo tak... Já na to nehraju a je mi to u prdele ( na to jsou tady jiní experti )

Autor:  BNDR [ úte 25. led 2011 13:02:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

No... předmluva "Zerg vs Protoss" trosicku whinem zavání~~ co si budem povidat :D.. Jinak velmi pěkně a čtivě napsané

palec hore...

Autor:  GoodWill [ úte 25. led 2011 13:19:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

Pheonixov som hraval v davnejsej minulosti, ale ked sa proti tomu zergovia naucili, tak som prestal... dnes ked je phoenix rychlejsie hotovy, tak by to mozno zase stalo za pokus ;)
Zatial ale bezpecne vyhravam s mass charglotmi. K nim par sentry na redukciu dmg a je vymalovane. Viem ze hram na inej urovni ako ty, ale u mna to funguje :) Zerga obycajne necham expandovat, aby stratil prachy za expand (pockam kym expand dokonci, zatial zvacsujem armadu). Hned ako je expand hotovy utocim na main. Prve sekundy utoku znamenaju straty, hlavne ak mikruje s rouchami, ale kedze sme na maine, nema velmi kam ustupovat. Je to primitivne, ale zerg je svina. Treba ho znicit co najskor ;) Ak nahodou prve utoky prezije, tak obycajne na obranu pumpuje velke mnozstva rouchov a moje VR ho dorazia.

Alebo aj nie ;)

Autor:  Thanatos [ úte 25. led 2011 13:25:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

na forge fast expand se mi osvědčilo postavit 2x nyndus network a dva hady na různé strany základny
- oba před dokončením nikdy zničit nestihne

Autor:  MaHi [ úte 25. led 2011 13:31:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíme se hrát Zergy - kapitola čtvrtá - ZvP

Thanatos píše:
na forge fast expand se mi osvědčilo postavit 2x nyndus network a dva hady na různé strany základny
- oba před dokončením nikdy zničit nestihne


Já hraju na Forge expand buď proxy Hatchery a mass roaches, anebo rychlou 3 expu... Upřímně mi příjde cesta k double Nydus wormu náročná jak na čas, tak na plyn a navíc to není něco čím by člověk něják vyhrál... Stejně musíš mít vymyšlený nějáký plán co dál

Stránka 1 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/